Henkilöstökoulutuksen vaikuttavuuden arviointi koulutettavan näkökulmasta
Pykälämäki, Tuula (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli konstruoida Vaasan kaupungille arviointimalli henkilöstö-koulutuksen vaikuttavuuden arviointiin sekä tutkia, miten henkilöstökoulutus vaikuttaa. Konstruoinnissa aikaisempi teoria kytkettiin arviointimallin kehittämisen ongelmaan ja löydettiin uusi ratkaisu. Kehiteltyä arviointimallia testattiin neljän eri koulutuksen avulla ja todettiin se käytännössä toimivaksi. Näin saatiin aikaan teoreettista uutuusarvoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui aikaisempien vaikuttavuuden arviointiteorioiden varaan. Näiden pohjalta kehitettiin arviointilomake, jota tarkastettiin empiriasta saadulla tiedolla. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin sähköisesti täytettävällä arvi-ointilomakkeella. Arviointilomake lähettiin harkitulle kohdejoukolle siten, että saatiin mahdollisimman monipuolinen ja heterogeeninen kuva koulutuksen vaikutuksista. Kohdejoukko oli neljässä koulutuksessa 179 henkilöä ja vastaukset saatiin 59 koulutetulta. Vastausprosentti oli keskimäärin 33 %. Kohdeyrityksen koulutuksen vaikuttavuu-desta pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava käsitys, minkä vuoksi tutkimuksessa yhdisteltiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Arviointilomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä, jotka oli johdettu teoriaosuudesta, ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla ja strukturoidut kvantitatiiviset kysymykset analysoitiin käyttäen hyväksi arvoasteikkoja ja prosenttiosuuksia.
Tutkimuksen mukaan koulutuksen vaikuttavuus on monitasoinen käsite. Vaikuttava koulutus muodostuu palapelin paloista, jotka koottuna yhteen voivat mahdollistaa vai-kuttavan koulutuksen. Palapelin palat koostuvat koulutuksen tarpeista, tavoitteista, oi-keasta kohderyhmästä, koulutuksen sisällöstä, koulutettavasta, kouluttajasta, koulutus-materiaaleista ja -ympäristöstä. Tämän lisäksi koulutettavalle on annettava tukea sekä varattava aikaa muutokselle. Jos palapelin palat ovat koossa ja koulutettava oppii uusia taitoja, tietoja ja asenteita ja siirtää nämä työkäyttäytymiseen, on tästä seurauksena or-ganisaation kokema hyöty ja vaikuttavaa koulutusta. Koulutus ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin samalla tavoin, ja palapelistä saattaa puuttua merkittäviä osia. Tällöin mahdol-lisuudet vaikuttavaan koulutukseen heikkenevät. Arviointilomake paljasti sen, missä koulutus onnistui, ja mikä meni vikaan. Täten arviointi todisti oikeutensa koulutuksen kehittäjänä, arvon osoittajana ja oppimisen todistajana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui aikaisempien vaikuttavuuden arviointiteorioiden varaan. Näiden pohjalta kehitettiin arviointilomake, jota tarkastettiin empiriasta saadulla tiedolla. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin sähköisesti täytettävällä arvi-ointilomakkeella. Arviointilomake lähettiin harkitulle kohdejoukolle siten, että saatiin mahdollisimman monipuolinen ja heterogeeninen kuva koulutuksen vaikutuksista. Kohdejoukko oli neljässä koulutuksessa 179 henkilöä ja vastaukset saatiin 59 koulutetulta. Vastausprosentti oli keskimäärin 33 %. Kohdeyrityksen koulutuksen vaikuttavuu-desta pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava käsitys, minkä vuoksi tutkimuksessa yhdisteltiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Arviointilomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä, jotka oli johdettu teoriaosuudesta, ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysilla ja strukturoidut kvantitatiiviset kysymykset analysoitiin käyttäen hyväksi arvoasteikkoja ja prosenttiosuuksia.
Tutkimuksen mukaan koulutuksen vaikuttavuus on monitasoinen käsite. Vaikuttava koulutus muodostuu palapelin paloista, jotka koottuna yhteen voivat mahdollistaa vai-kuttavan koulutuksen. Palapelin palat koostuvat koulutuksen tarpeista, tavoitteista, oi-keasta kohderyhmästä, koulutuksen sisällöstä, koulutettavasta, kouluttajasta, koulutus-materiaaleista ja -ympäristöstä. Tämän lisäksi koulutettavalle on annettava tukea sekä varattava aikaa muutokselle. Jos palapelin palat ovat koossa ja koulutettava oppii uusia taitoja, tietoja ja asenteita ja siirtää nämä työkäyttäytymiseen, on tästä seurauksena or-ganisaation kokema hyöty ja vaikuttavaa koulutusta. Koulutus ei kuitenkaan vaikuta kaikkiin samalla tavoin, ja palapelistä saattaa puuttua merkittäviä osia. Tällöin mahdol-lisuudet vaikuttavaan koulutukseen heikkenevät. Arviointilomake paljasti sen, missä koulutus onnistui, ja mikä meni vikaan. Täten arviointi todisti oikeutensa koulutuksen kehittäjänä, arvon osoittajana ja oppimisen todistajana.