Toimintoperusteinen asiakaskannattavuuden selvittäminen franchising -periaatteella toimivassa yritysverkossa. Case: Puustelli Group Oy
Pohjola, Hannu (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kehitettiin case –yritykselle asiakaslajien kannattavuuden selvittämiseen soveltuva laskentamalli, joka toteutettiin toimintolaskennan me-netelmällä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten franchising –yrityksen päämiehen onnistuu tutkia eri asiakaslajien kannattavuus ketjuyrittäjän näkö-kulmasta. Tässä konstruktiivisessa tutkimuksessa on piirteitä myös verkosto-tutkimuksesta ja siinä pohditaan erityisesti laskentamallin toteuttamiseen liit-tyviä, mielenkiintoisesta tutkimusasetelmasta, johtuvia tekijöitä.
Tutkimus osoitti ennakoidut käsitykset toimintolaskennan soveltuvuudesta verkostoympäristöön ja asiakaskannattavuuslaskelmiin oikeiksi. Osapuolten välisellä luottamuksella todettiin olevan erityisen tärkeä merkitys verkostoym-päristössä tehtävälle tutkimukselle. Rakennettu konstruktio oli toimiva ja las-kentamallin antamat tulokset vahvistivat yrityksen käsityksiä asiakaslajien kannattavuuseroista sekä antoivat lisäinformaatiota niihin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus osoitti ennakoidut käsitykset toimintolaskennan soveltuvuudesta verkostoympäristöön ja asiakaskannattavuuslaskelmiin oikeiksi. Osapuolten välisellä luottamuksella todettiin olevan erityisen tärkeä merkitys verkostoym-päristössä tehtävälle tutkimukselle. Rakennettu konstruktio oli toimiva ja las-kentamallin antamat tulokset vahvistivat yrityksen käsityksiä asiakaslajien kannattavuuseroista sekä antoivat lisäinformaatiota niihin vaikuttavista tekijöistä.