Putkikäyrien valmistus, varastointi ja kuljetus - Case KWH Pipe Oy
Davidov, Tanja-Maria (2012)
Davidov, Tanja-Maria
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kuljettaminen ja logistiikka ovat merkittävä osa yrityksen toimintakustannuksesta. On luonnollista, että näihin tekijöihin kiinnitetään huomiota, varsinkin jos yritys tuottaa kuljetuksen kannalta haastavan muotoisia ja kokoisia tuotteita. KWH Pipe Oy:n toiminnassa putkikäyrien, varsinkin suurten halkaisijoiden, kuljetus on tilaa vievää ja näin ollen projekteissa suuri kustannus. Tässä tutkielmassa vertaillaan vaihtoehtoisia logistiikkaketjuja, joilla voitaisiin käyrien putkien kuljetusten tarve saattaa optimaaliselle tasolle. Vaihtoehtona on joko valmistaa suoria putkia Vaasan tehtaalla, kuljettaa ne projektikohteeseen ja tehdä tarvittavat käyristykset paikanpäällä putkentaivutuslaitteella, joka on siirrettävissä oleva. Toinen vaihtoehto on valmistaa ja taivuttaa kulmat Vaasan tehtaalla ja kuljettaa ne valmiina tuotteina projektikohteeseen. Putkentaivutuslaite on tuotekehityksen uusi innovaatio ja siksi vertailu kohdistuu osittain myös tähän laitteeseen. Olen käynyt teoriaosassa erikseen tarkemmin läpi tuotekehityksen eri vaiheita.
Teoriaosassa tarkastellaan yleisesti kansainvälistä kuljettamista ja logistiikan roolia yrityksissä. Kuljetus- ja varastointikustannuksiin joudutaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Avaan työssä myös logistiikka-termiä syvemmin eri näkökulmista. Työssä esittelen myös kansainvälisiä kuljetusmuotoja ja -kalustoa. Lisäksi tuon esille tuotantojalanjälkistrategia-käsitteen, joka liittyy läheisesti logistiikan ja tuotantolaitosten suunnitteluun.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä oletusta, että putkentaivutuslaite oli kannattava hanke. Mikäli projekteissa tarvitaan suurempia putkikokoja, niiden kuljettaminen valmiiksi taivutettuna ei ole kannattavaa ja näin ollen on suositeltavaa viedä putkentaivutuslaite projektikohteeseen. Ensisijaisesti laite palvelee tehtaan omassa käytössä Vaasassa. Pienempien putkikokojen kohdalla kysymys ei ole aivan yhtä selvä: riippuen projektiin vaadittavasta kulmien kappalemäärästä, tulee tilanne arvioida tapauskohtaisesti, kannattaako putket taivuttaa Vaasan tehtaalla vai vasta projektikohteessa.
Teoriaosassa tarkastellaan yleisesti kansainvälistä kuljettamista ja logistiikan roolia yrityksissä. Kuljetus- ja varastointikustannuksiin joudutaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Avaan työssä myös logistiikka-termiä syvemmin eri näkökulmista. Työssä esittelen myös kansainvälisiä kuljetusmuotoja ja -kalustoa. Lisäksi tuon esille tuotantojalanjälkistrategia-käsitteen, joka liittyy läheisesti logistiikan ja tuotantolaitosten suunnitteluun.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä oletusta, että putkentaivutuslaite oli kannattava hanke. Mikäli projekteissa tarvitaan suurempia putkikokoja, niiden kuljettaminen valmiiksi taivutettuna ei ole kannattavaa ja näin ollen on suositeltavaa viedä putkentaivutuslaite projektikohteeseen. Ensisijaisesti laite palvelee tehtaan omassa käytössä Vaasassa. Pienempien putkikokojen kohdalla kysymys ei ole aivan yhtä selvä: riippuen projektiin vaadittavasta kulmien kappalemäärästä, tulee tilanne arvioida tapauskohtaisesti, kannattaako putket taivuttaa Vaasan tehtaalla vai vasta projektikohteessa.