Osaamisen johtaminen lähijohtajan työn tukena. Osastonhoitaja henkilöstön osaamisen kehittymisen mahdollistajana
Pietikäinen, Teija (2008)
Pietikäinen, Teija
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Terveydenhuollon johtaminen on monien sisäisten ja ulkoisten haasteiden edessä. Johtamiskulttuurin uudistamista pidetään keskeisenä tekijänä tavoiteltaessa toiminnan tehokkuutta ja laatua sekä tuettaessa henkilöstön jaksamista ja hoitotyön kehittymistä. Erityisesti lähijohtajien tehtävät ovat monipuolistuneet ja tulleet vaativimmiksi. Toiminnassa painottuu entistä enemmän tuloksen ja kehityksen aikaansaaminen sekä henkilökunnan jaksamisen ja oppimisen turvaaminen.
Tutkimuksen kohteena on lähijohtajina toimivien osastonhoitajien toteuttama osaamisen johtaminen. Osaaminen käsitteenä merkitsee taitojen yhdistelmää, jota yksilö voi käyttää suorittaakseen annetun teh-tävän. Osaaminen rakentuu tietämyksestä, tietotaidosta ja asenteista. Osaamisen johtaminen puolestaan on lyhyesti määriteltynä toiminnan tavoitteista lähtevää organisaation ja henkilöstön osaamisen kehittämistä ja osaamisen systemaattista arviointia. Lähijohtaminen merkitsee johtamistoimintaa, jonka alapuolella on vähintään yksi hierarkkinen taso. Lähijohtaja osallistuu yleensä myös käytännön toimintaan yksikössään. Lähijohtaja on luonnollinen taho kantamaan vastuuta alaistensa kehittymisen tukemisesta ja oppimista tukevien toimintakäytäntöjen kehittämisestä ryhmässään. Lähijohtaja on myös riittävän lähellä tunteak-seen alaisensa ja työyhteisön tehtävät, tilanteen ja tarpeet.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä osaamisen johtaminen merkitsee ja miten se ilmenee terveydenhuollon lähijohtajina toimivien osastonhoitajien työssä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lähijohtajan roolista ja vaikutusmahdollisuuksista henkilöstön osaamisen kehittymisessä. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti muutostilanteiden vaikutusta osaamisen johtamiseen.Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa keinoja ja tuen muotoja, joilla lähijohtaja voi vaikuttaa henkilöstön osaamisen kehittymiseen.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2008 haastattelemalla kahtatoista Vaasan keskussairaalan osastonhoitajaa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tallennetut haastattelutulokset käsiteltiin kvalitatii-visen tutkimuksen menetelmin. Tutkimustulosten perusteella lähijohtajan rooli henkilöstön osaamisen kehittämisessä on merkittävä erityisesti muutostilanteissa. Lähijohtaja tukee henkilöstön osaamisen kehit-tymistä näyttämällä osaamiselle suunnan auttamalla henkilökuntaa ymmärtämään organisaation strategian ja tavoitteet ja vision. Hän tukee oppimisprosesseja selvittämällä työyhteisön oppimistasoa, hankkimalla tarvittavaa osaamista ja edistämällä osaamisen jakamista työyhteisössä. Lähijohtaja edistää työyhteisön osaamista kehittämällä omaa ammattitaitoaan. Lähijohtajan itsensä kehittämisellä ja oppimismyönteisyy-dellä on merkitystä oppimista tukevan ilmapiirin syntymiseen työyhteisössä. Lähijohtaja on aina roolimal-li. Henkilöstön osaamista arvioidaan perehdytyksen yhteydessä sekä kehityskeskusteluissa. Lisäksi osaa-misen ja toiminnan arviointia tapahtuu päivittäin arjen työn lomassa, kahdenkeskisissä keskusteluissa sekä ryhmätasolla kahvipöytä -keskusteluissa, erilaisissa palavereissa ja kehittämispäivillä. Tutkimustulokset ovat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmin tehdyissä osaamisen johtamisen tutkimuksissa ja kirjallisuudes-sa. Tutkimustulokset palvelevat käytännön hoitotyön johtamista antamalla osastonhoitajille tietoa siitä, miten henkilöstön osaamista ja sen kehittymistä työyhteisössä voidaan ylläpitää ja kehittää.
Tutkimuksen kohteena on lähijohtajina toimivien osastonhoitajien toteuttama osaamisen johtaminen. Osaaminen käsitteenä merkitsee taitojen yhdistelmää, jota yksilö voi käyttää suorittaakseen annetun teh-tävän. Osaaminen rakentuu tietämyksestä, tietotaidosta ja asenteista. Osaamisen johtaminen puolestaan on lyhyesti määriteltynä toiminnan tavoitteista lähtevää organisaation ja henkilöstön osaamisen kehittämistä ja osaamisen systemaattista arviointia. Lähijohtaminen merkitsee johtamistoimintaa, jonka alapuolella on vähintään yksi hierarkkinen taso. Lähijohtaja osallistuu yleensä myös käytännön toimintaan yksikössään. Lähijohtaja on luonnollinen taho kantamaan vastuuta alaistensa kehittymisen tukemisesta ja oppimista tukevien toimintakäytäntöjen kehittämisestä ryhmässään. Lähijohtaja on myös riittävän lähellä tunteak-seen alaisensa ja työyhteisön tehtävät, tilanteen ja tarpeet.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä osaamisen johtaminen merkitsee ja miten se ilmenee terveydenhuollon lähijohtajina toimivien osastonhoitajien työssä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä lähijohtajan roolista ja vaikutusmahdollisuuksista henkilöstön osaamisen kehittymisessä. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti muutostilanteiden vaikutusta osaamisen johtamiseen.Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa keinoja ja tuen muotoja, joilla lähijohtaja voi vaikuttaa henkilöstön osaamisen kehittymiseen.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2008 haastattelemalla kahtatoista Vaasan keskussairaalan osastonhoitajaa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tallennetut haastattelutulokset käsiteltiin kvalitatii-visen tutkimuksen menetelmin. Tutkimustulosten perusteella lähijohtajan rooli henkilöstön osaamisen kehittämisessä on merkittävä erityisesti muutostilanteissa. Lähijohtaja tukee henkilöstön osaamisen kehit-tymistä näyttämällä osaamiselle suunnan auttamalla henkilökuntaa ymmärtämään organisaation strategian ja tavoitteet ja vision. Hän tukee oppimisprosesseja selvittämällä työyhteisön oppimistasoa, hankkimalla tarvittavaa osaamista ja edistämällä osaamisen jakamista työyhteisössä. Lähijohtaja edistää työyhteisön osaamista kehittämällä omaa ammattitaitoaan. Lähijohtajan itsensä kehittämisellä ja oppimismyönteisyy-dellä on merkitystä oppimista tukevan ilmapiirin syntymiseen työyhteisössä. Lähijohtaja on aina roolimal-li. Henkilöstön osaamista arvioidaan perehdytyksen yhteydessä sekä kehityskeskusteluissa. Lisäksi osaa-misen ja toiminnan arviointia tapahtuu päivittäin arjen työn lomassa, kahdenkeskisissä keskusteluissa sekä ryhmätasolla kahvipöytä -keskusteluissa, erilaisissa palavereissa ja kehittämispäivillä. Tutkimustulokset ovat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmin tehdyissä osaamisen johtamisen tutkimuksissa ja kirjallisuudes-sa. Tutkimustulokset palvelevat käytännön hoitotyön johtamista antamalla osastonhoitajille tietoa siitä, miten henkilöstön osaamista ja sen kehittymistä työyhteisössä voidaan ylläpitää ja kehittää.