Internetin käyttö rekrytointiprosessissa: Case- tutkimus kolmesta yrityksestä
Penttilä, Timo (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Yrityksen strategiat ja visiot luovat peruslähtökohdan henkilöstöjohtamiselle ja henkilöstöstrategian tulee olla näistä johdettu sekä yhteneväinen muiden strategioiden kanssa. Henkilöstöstrategialla tarkoitetaan niitä keinoja, joilla yritys varmistaa tarvitsemansa henkilöstörakenteen ja osaamisen sekä kannustaa henkilöstöä saavuttamaan tarvittavan suoritustason. Internetin käyttäminen henkilöstöjohtamisen ja varsinkin rekrytoinnin apuna on vaikuttanut yritysten rekrytointiprosessiin. Internet on luonut yrityksille uuden markkinapaikan, josta ne voivat nopeasti hankkia uusia työntekijöitä. Samalla se on luonut työnhakijoille hyvän kanavan etsiä työpaikkoja.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään internet-rekrytoinnin vaikutusta yritysten rekrytointiprosesseihin. Tavoitteena on selvittää, minkälaisia etuja ja haasteita internet on tuonut rekrytointiprosesseihin. Pyrittiin myös selvittämään internet-rekrytoinnin historiaa ja tulevaisuuden suunnitelmia kohdeyrityksissä. Aineistona on kolme Suomessa toimivaa yritystä, jotka käyttävät internet-rekrytointia. Yritykset ovat ABB oy, Orion Pharma oy ja Nokia oyj. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaus tutkimusta ja aineiston kerättiin pääosin haastatteluilla kohdeyrityksissä.
Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyritykset ovat hyötyneet internetin käytöstä rekrytointiprosessissaan. Se säästää kustannuksia ja aikaa, helpottaa hallinnointia ja vapauttaa resursseja tuottavimpiin tehtäviin.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään internet-rekrytoinnin vaikutusta yritysten rekrytointiprosesseihin. Tavoitteena on selvittää, minkälaisia etuja ja haasteita internet on tuonut rekrytointiprosesseihin. Pyrittiin myös selvittämään internet-rekrytoinnin historiaa ja tulevaisuuden suunnitelmia kohdeyrityksissä. Aineistona on kolme Suomessa toimivaa yritystä, jotka käyttävät internet-rekrytointia. Yritykset ovat ABB oy, Orion Pharma oy ja Nokia oyj. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaus tutkimusta ja aineiston kerättiin pääosin haastatteluilla kohdeyrityksissä.
Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyritykset ovat hyötyneet internetin käytöstä rekrytointiprosessissaan. Se säästää kustannuksia ja aikaa, helpottaa hallinnointia ja vapauttaa resursseja tuottavimpiin tehtäviin.