Kehityskeskustelut johtamisen välineenä Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä
Peltoniemi, Riitta (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtaminen on haasteellisten aikojen edessä monien muutosten vuoksi. Sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelee suuri osa kuntien henkilöstöstä, joilla fyysisten kuormittavuustekijöiden lisäksi henkinen kuormittavuus on lisääntymässä. Tällöin johtamiseen tarvittaisiin enemmän inhimillistä johtamisotetta. Kehityskeskustelukäytänteisiin liittyy myös paljon puutteita, jolloin kehityskeskustelu kehityksen kanavana jää herkästi toteutumatta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kehityskeskustelua henkilöstöjohtamisen välineenä esimiesten näkökulmasta. Keskiössä on henkilöstöjohtamisen pehmeä ja inhimillinen lähestymistapa. Tutkimusongelmina ovat miten kehityskeskustelu toimii henkilöstöjohtamisen välineenä, millaisia kokemuksia esimiehillä kehityskeskusteluista on ja miten esimiesasemassa olevat johtajat hyödyntävät kehityskeskusteluja omassa johtamistyössään. Tutkimuksessa keskeisinä käsitteinä ovat kehityskeskustelut, henkilöstöjohtaminen, inhimillisten voimavarojen johtaminen ja esimiestaidot. Tutkimuksen lähtökohdaksi valikoitui laadullinen menetelmä, jolla pyritään tuomaan tutkittavien omia näkemyksiä ja mielipiteitä kehityskeskustelukäytänteistä johtamisen välineenä. Haastattelumenetelmän muotona on teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden esimiesten kokemuksista. Tässä tutkimuksessa keskeisinä teemoina ovat henkilöstön tukeminen, kehityskeskustelujen merkitys ja esimiehen rooli. Haastateltavien mukaan henkilöstön tukemisessa esimiehen kuuntelutaito, luottamus, avoimuus ja vuorovaikutus nousivat esiin tukemisen muotoina. Kehityskeskustelulla katsottiin esimiehille olevan tärkeä, avoin ja luottamuksellinen merkitys ja oppimiskokemus. Kehityskeskustelutilanteessa esimies on kuuntelijan roolissa ja aidosti kiinnostunut henkilöstöstään, jolloin kehityskeskustelu toimii hyvänä johtamisen apuvälineenä. Tulokset tässä tutkimuksessa vahvistavat inhimillisiä ja pehmeitä johtamisotteita, kuten kuuntelemista, avoimuutta, luotettavuutta, vuorovaikutusta ja tuen antamista. Tulokset vahvistavat sen, että esimiehet käyvät kehityskeskusteluja ja käyttävät niitä työkaluinaan. Tutkimuksen tuomia tuloksia voidaan hyödyntää esimiestyössä ja tästä tutkimuksesta voi löytyä neuvoja, jolloin se voi lisätä valmiuksia esimiehenä toimimiseen sekä hyvään ja inhimilliseen henkilöstöjohtamiseen.