Kuluttaja leluja valitsemassa
Pakkala, Maarit (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kuluttajat valitsevat leluja. Tutkimuksessa ensimmäisenä tavoitteena on kirjallisuuden sekä lelualan yritysten ja yhdistysten julkaisemien raporttien, katsausten ja muun aineiston avulla kuvata lelukaupan nykytilannetta. Toisena tavoitteena on tarkastella, millaisia valintakriteereitä kuluttajat käyttävät ostaessaan leikkikaluja. Tämä tavoite toteutetaan kyselylomakkeella. Työn kolmantena ja viimeisenä tavoitteena on empiirisen tutkimuksen aineistoa analysoimalla tarkastella, mitä merkittävyyttä valintakriteereillä on. Tämä tavoite pyritään saavuttamaan identifioimalla tuloksista tärkeimmät valintakriteerit ja vertailemalla niiden painoarvoja valinnoissa yleensä, tilanteiden kesken, myymälöittäin ja lelukategorioiden kesken. Lisäksi pohditaan kriteerien markkinoinnillisia merkityksiä liikkeenjohdon näkökulmasta
Tutkimuksen empiriaosa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus oli tutkittavan aiheen kannalta sopiva menetelmä, sillä se mahdollisti kuluttajat vastaamaan yksilöllisesti ja antoi heidän tuoda omat mielipiteensä esille, mikä tuki tutkimuksen tavoitetta. Tutkimusaineisto koottiin täytättämällä kyselylomakkeita aikuisilla lelunostajilla. Kyselylomakkeen täyttämistä pyydettiin kaikilta liikkeissä lelun ostaneilta aikuisilta asiakkailta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuluttajat ostavat leluja erityisesti lasten toiveiden mukaan. Kuluttajille ovat tärkeitä valintatekijöitä myös lelun edullisuus ja sopivuus lapsen ikään ja kehitykseen nähden. Leikkikaluja valitessa ihmiset harkitsevat, mitkä lelut ovat hyväksyttäviä ja millaisia he eivät halua lapsille antaa. Tuloksissa ei tullut esille, että kuluttajien valintakriteerien tärkeys olisi riippuvainen tilanteesta, myymälästä tai lelun tyypistä. Markkinoinnillisesti tärkeintä on lelumainonnan oikea suuntaaminen kriteeristä riippuen lapseen tai aikuiseen. Lapset ovat tärkeä kohderyhmä, koska heidän toiveillaan on suurin merkitys aikuisten tekemiin leluvalintoihin.
Tutkimuksen empiriaosa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus oli tutkittavan aiheen kannalta sopiva menetelmä, sillä se mahdollisti kuluttajat vastaamaan yksilöllisesti ja antoi heidän tuoda omat mielipiteensä esille, mikä tuki tutkimuksen tavoitetta. Tutkimusaineisto koottiin täytättämällä kyselylomakkeita aikuisilla lelunostajilla. Kyselylomakkeen täyttämistä pyydettiin kaikilta liikkeissä lelun ostaneilta aikuisilta asiakkailta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuluttajat ostavat leluja erityisesti lasten toiveiden mukaan. Kuluttajille ovat tärkeitä valintatekijöitä myös lelun edullisuus ja sopivuus lapsen ikään ja kehitykseen nähden. Leikkikaluja valitessa ihmiset harkitsevat, mitkä lelut ovat hyväksyttäviä ja millaisia he eivät halua lapsille antaa. Tuloksissa ei tullut esille, että kuluttajien valintakriteerien tärkeys olisi riippuvainen tilanteesta, myymälästä tai lelun tyypistä. Markkinoinnillisesti tärkeintä on lelumainonnan oikea suuntaaminen kriteeristä riippuen lapseen tai aikuiseen. Lapset ovat tärkeä kohderyhmä, koska heidän toiveillaan on suurin merkitys aikuisten tekemiin leluvalintoihin.