Internet-yhteyksien tarjonnan säätely – Kuluttajan aseman turvaaminen markkinoilla ja sopimussuhteessa
Orkola, Joonas (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kuluttajat käyttävät yhä enemmän sähköisiä viestintäpalveluita, jotka välitetään teleyritysten tarjoamien internet-yhteyksien kautta. Internetin käytön yleistyessä myös siihen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin lisääntyneet. Muun muassa liittymäsopimusten ehdot, palvelukatkokset ja toimitusten viivästyminen ovat aiheuttaneet epätietoisuutta kuluttajien keskuudessa ja teleyritysten asiakaspalveluiden ruuhkautumista. Tässä tutkimuksessa esitellään viestintämarkkinoita ja yksittäistä sopimussuhdetta koskevaa lainsäädäntöä, ja selvitetään, miten tämä keskeinen tietoyhteiskunnanpalvelu pyritään turvaamaan kaikille kuluttajille lainsäädännön avulla.
Sähköistä viestintää koskevaa lainsäädäntöä on uudistettu Suomessa useaan otteeseen viime vuosien aikana. Lakimuutokset ovat perustuneet lähes poikkeuksetta Euroopan unionin sähköisen viestinnän direktiiveihin. Internet-yhteyksien tarjontaa koskeva lainsäädäntö on kohdistettu näiden direktiivien mukaisesti myös kansallisessa viestintämarkkinalaissa pääasiassa tukkumarkkinoille. Tutkimuksessa tarkastellaan lainsäädännön muotoutumista periaatteista ylikansallisen lainsäädännön kautta kansallisiksi säädöksiksi ja lopulta kuluttaja koskeviksi normeiksi. Viestintämarkkinasäädösten ohella tutkimuksessa on tarkasteltu myös kuluttajansuojasäädöksiä sekä suppeasti sopimus- ja kilpailuoikeutta.
Teknologian kehittyessä sähköistä viestintää koskevaa EU-lainsäädäntöä tullaan uudistamaan aktiivisesti myös lähitulevaisuudessa. Keskeinen kysymys internet-yhteyksien kannalta tulee olemaan laajakaistayhteyksien mahdollinen asema yleispalveluna. Tarve säädösten jatkuvaan kehittämiseen on pyritty ottamaan huomioon jo kansallisia lakeja säädettäessä. Huolimatta ylikansallisten säädösten ohjaavasta vaikutuksesta Suomessa on kyetty ottamaan huomioon myös kansalliset erityispiirteet. Voimassaoleva lainsäädäntö antaakin kuluttajille jo hyvät mahdollisuudet turvata oikeuksiaan näiden hankkiessa ja kuluttaessa internet-yhteyspalveluita. Vasta ajan kuluessa tullaan näkemään miten hyvin kuluttajat omaksuvat nämä oikeutensa ja millä tavoin viranomaiset kykenevät turvaamaan syrjimättömän kilpailun markkinoilla.
Sähköistä viestintää koskevaa lainsäädäntöä on uudistettu Suomessa useaan otteeseen viime vuosien aikana. Lakimuutokset ovat perustuneet lähes poikkeuksetta Euroopan unionin sähköisen viestinnän direktiiveihin. Internet-yhteyksien tarjontaa koskeva lainsäädäntö on kohdistettu näiden direktiivien mukaisesti myös kansallisessa viestintämarkkinalaissa pääasiassa tukkumarkkinoille. Tutkimuksessa tarkastellaan lainsäädännön muotoutumista periaatteista ylikansallisen lainsäädännön kautta kansallisiksi säädöksiksi ja lopulta kuluttaja koskeviksi normeiksi. Viestintämarkkinasäädösten ohella tutkimuksessa on tarkasteltu myös kuluttajansuojasäädöksiä sekä suppeasti sopimus- ja kilpailuoikeutta.
Teknologian kehittyessä sähköistä viestintää koskevaa EU-lainsäädäntöä tullaan uudistamaan aktiivisesti myös lähitulevaisuudessa. Keskeinen kysymys internet-yhteyksien kannalta tulee olemaan laajakaistayhteyksien mahdollinen asema yleispalveluna. Tarve säädösten jatkuvaan kehittämiseen on pyritty ottamaan huomioon jo kansallisia lakeja säädettäessä. Huolimatta ylikansallisten säädösten ohjaavasta vaikutuksesta Suomessa on kyetty ottamaan huomioon myös kansalliset erityispiirteet. Voimassaoleva lainsäädäntö antaakin kuluttajille jo hyvät mahdollisuudet turvata oikeuksiaan näiden hankkiessa ja kuluttaessa internet-yhteyspalveluita. Vasta ajan kuluessa tullaan näkemään miten hyvin kuluttajat omaksuvat nämä oikeutensa ja millä tavoin viranomaiset kykenevät turvaamaan syrjimättömän kilpailun markkinoilla.