Kaiken takana on tuottaja - Asiantuntijuuden laaja-alaisuus musiikin toimialalla
Ollikainen, Marjo-Riitta (2008)
Ollikainen, Marjo-Riitta
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkituottajien asiantuntijuutta, voidaanko tuottajia pitää asiantuntijoina, mistä tuottajan asiantuntijuus muodostuu ja voiko kuka tahansa ryhtyä tuottajaksi. Samalla selvitettiin tuottajan työnkuvaa eli mitä työ pitää sisällään.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tuottajan toimialaa. Lisäksi tarkastellaan asiantuntijuutta, sen muodostumista ja siihen vaadittavia ominaisuuksia ja taitoja eri tutkijoiden näkökulmien perusteella. Empiirinen osuus suoritettiin haastattelemalla kolmea vaasalaista musiikin ammattilaista. Haastattelut suoritettiin äänittämällä ja ne litteroitiin. Litteroinnit purettiin ja analysoitiin. Tämän jälkeen haastattelujen perusteella luotiin päätelmiä tuottajien työstä ja asiantuntijuuden ilmenemisestä heidän työssään.
Tuottajat voidaan jakaa taloudellisiin ja taiteellisiin tuottajiin. Taloudellinen tuottaja huolehtii rahoituksesta ja on yleensä levy-yhtiö. Taiteellinen tuottaja huolehtii äänityksen taiteellisesta puolesta eli miltä kappale kuulostaa ja mistä eri elementeistä se rakentuu.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että taiteellinen tuottaja on oman alansa asiantuntija, sillä taiteellisen tuottajan työssä tarvitaan erityistaitoja ja – osaamista. Tuottajalla on oltava musiikillisia taitoja. Hänen pitää säveltää ja muokata kappaleita ja hänen on ”kuultava” mitä kappaleeseen tarvitaan, jotta siitä tulee entistä parempi ja myyvempi. Työssä tarvitaan luovuutta ja innovatiivisuutta ja menestyäkseen markkinoilla tuottajan on kehitettävä itseään jatkuvasti ja keksittävä kappaleisiin uusia oivalluksia. Mitä paremmat verkostot ja kontaktit tuottaja pystyy luomaan, sitä helpompi hänen on toimia ja menestyä kovassa kilpailussa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tuottajan toimialaa. Lisäksi tarkastellaan asiantuntijuutta, sen muodostumista ja siihen vaadittavia ominaisuuksia ja taitoja eri tutkijoiden näkökulmien perusteella. Empiirinen osuus suoritettiin haastattelemalla kolmea vaasalaista musiikin ammattilaista. Haastattelut suoritettiin äänittämällä ja ne litteroitiin. Litteroinnit purettiin ja analysoitiin. Tämän jälkeen haastattelujen perusteella luotiin päätelmiä tuottajien työstä ja asiantuntijuuden ilmenemisestä heidän työssään.
Tuottajat voidaan jakaa taloudellisiin ja taiteellisiin tuottajiin. Taloudellinen tuottaja huolehtii rahoituksesta ja on yleensä levy-yhtiö. Taiteellinen tuottaja huolehtii äänityksen taiteellisesta puolesta eli miltä kappale kuulostaa ja mistä eri elementeistä se rakentuu.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että taiteellinen tuottaja on oman alansa asiantuntija, sillä taiteellisen tuottajan työssä tarvitaan erityistaitoja ja – osaamista. Tuottajalla on oltava musiikillisia taitoja. Hänen pitää säveltää ja muokata kappaleita ja hänen on ”kuultava” mitä kappaleeseen tarvitaan, jotta siitä tulee entistä parempi ja myyvempi. Työssä tarvitaan luovuutta ja innovatiivisuutta ja menestyäkseen markkinoilla tuottajan on kehitettävä itseään jatkuvasti ja keksittävä kappaleisiin uusia oivalluksia. Mitä paremmat verkostot ja kontaktit tuottaja pystyy luomaan, sitä helpompi hänen on toimia ja menestyä kovassa kilpailussa.