Ilmailulaitoksen korvausvelvollisuus lentoyhtiöille aiheutuvista kuluista
Oksaoja, Mikko (2008)
Oksaoja, Mikko
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään ilmailulaitoksen vahingonkorvausvelvollisuuteen lento-yhtiöiden myöhästymistapauksissa yleisten vahingonkorvausvelvollisuuksien pohjalta. Tutkimuksessa käydään lävitse sekä lentoyhtiöiden, että ilmailulaitoksen tehtäviä ja velvollisuuksia toimialalla. Lentoyhtiöiden kustannukset ja normaalit toimintamallit tulevat esitellyiksi.
Tutkimuksessa osoitetaan lentosuunnitelman luonne sopimuksena ja miten se vaikuttaa vahingonkorvauksiin. Painopiste on sopimuksen sisäisissä rikkomustilanteissa ja niistä tärkeimpänä on myöhästymisten aiheuttamat kustannukset. Tutkimuksessa tarkastellaan lennonjohdon kapasiteetin tai ilmailulaitoksen teknisten ongelmien vuoksi myöhästyneitä lentoja. Sellaisia ovat ne lennot, jotka lähtevät aikataulunsa tai määritellyn lentoonlähtöaikansa puitteissa ja olisivat ilman virheen aiheuttamaa viivästystä perillä aikataulunsa mukaisesti.
Tutkimuksessa tarkastellaan etenkin sopimuksen sisäisiä vahingonkorvaustapauksia, mutta tulkintoja tehdään myös sopimuksen ulkoisista ratkaisutavoista. Tutkimus selvittää yleiset sopimuksen ulkoisten ja sisäisten vahingonkorvausvelvollisuuksien periaatteet ja käyttää niitä määrittääkseen tutkimuskohteen velvollisuudet. Tutkielman aihepiirin oikeuskäytäntöä selvitetään hakemalla rinnastettavuuksia oikeustapauksista ja kansainvälisistä sopimuksista.
Tutkimuksessa osoitetaan, että ilmailulaitos on yleisten sopimusoikeudellisten käytäntöjen mukaan vahingonkorvausvelvollinen lentoyhtiöille tiettyjen rajoitusten mukaan. Lisäksi tutkimuksessa osoitetaan, milloin kriteerit hinnanalennukselle lennonjohtopalvelusta täyttyvät.
Tutkimuksessa osoitetaan lentosuunnitelman luonne sopimuksena ja miten se vaikuttaa vahingonkorvauksiin. Painopiste on sopimuksen sisäisissä rikkomustilanteissa ja niistä tärkeimpänä on myöhästymisten aiheuttamat kustannukset. Tutkimuksessa tarkastellaan lennonjohdon kapasiteetin tai ilmailulaitoksen teknisten ongelmien vuoksi myöhästyneitä lentoja. Sellaisia ovat ne lennot, jotka lähtevät aikataulunsa tai määritellyn lentoonlähtöaikansa puitteissa ja olisivat ilman virheen aiheuttamaa viivästystä perillä aikataulunsa mukaisesti.
Tutkimuksessa tarkastellaan etenkin sopimuksen sisäisiä vahingonkorvaustapauksia, mutta tulkintoja tehdään myös sopimuksen ulkoisista ratkaisutavoista. Tutkimus selvittää yleiset sopimuksen ulkoisten ja sisäisten vahingonkorvausvelvollisuuksien periaatteet ja käyttää niitä määrittääkseen tutkimuskohteen velvollisuudet. Tutkielman aihepiirin oikeuskäytäntöä selvitetään hakemalla rinnastettavuuksia oikeustapauksista ja kansainvälisistä sopimuksista.
Tutkimuksessa osoitetaan, että ilmailulaitos on yleisten sopimusoikeudellisten käytäntöjen mukaan vahingonkorvausvelvollinen lentoyhtiöille tiettyjen rajoitusten mukaan. Lisäksi tutkimuksessa osoitetaan, milloin kriteerit hinnanalennukselle lennonjohtopalvelusta täyttyvät.