Tilintarkastuspalkkion suuruuden vaikutus tilintarkastuksen laatuun
Ojanperä, Ella (2012)
Ojanperä, Ella
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityksen tilinpäätöksen tulee olla luotettava informaationlähde, jotta yrityksen sidosryhmät voivat hyödyntää sitä päätöksentekonsa tukena. Yrityksen taloudellisen informaation tuottaminen ja julkaiseminen on yrityksen johdon vastuulla. Vaikka lainsäädäntö kirjanpitokäytäntöjä rajoittaakin, voi johto silti käyttää harkintavaltaa laskentaratkai-suja valitessaan. Johto voikin siis jonkin verran vaikuttaa tilinpäätöksen tulokseen. Tilintarkastuksen tehtävänä on rajoittaa tätä mahdollista tuloksenmanipulointia ja varmistaa, että tilinpäätös antaa totuudenmukaisen kuvan yrityksen taloudellisesta tilasta.
Laadukkaan tilintarkastuksen ehdottomana edellytyksenä on tilintarkastajan riippumattomuus tarkastuskohteestaan. Riippumattomuus voi kuitenkin vaarantua johtuen taloudellisesta sidostekijästä tilintarkastajan ja asiakkaan välillä. Mikäli tilintarkastajalle maksetut palkkiot ovat poikkeuksellisen suuria, voi tilintarkastajalla olla kannustin säilyttää tämä tuottoisa asiakassuhde mahdollisista riippumattomuuden vaarantamisen kus-tannuksista huolimatta. Toisaalta taas kun tilintarkastuspalkkiot ovat alhaisemmat, tilintarkastajalla ei todennäköisesti ole kannustamia vaarantaa riippumattomuuttaan. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin tutkia, miten tilintarkastuspalkkioiden suuruus vaikuttaa tilintarkastajan riippumattomuuteen ja täten tilintarkastuksen laatuun.
Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu pääasiassa konsultointipalkkioita tilintarkastuksen laatua heikentävänä tekijänä. Myöhäisemmissä tutkimuksissa on kuitenkin nostettu esille myös se, että siinä missä konsultointipalkkiotkin, voivat myös tilintarkastuspalkkiot aiheuttaa taloudellisen siteen tilintarkastaja ja asiakkaan välille. Tästä johtuen tämä tutkielma rajataan koskemaan lakisääteisiä tilintarkastuspalkkioita.
Regressioanalyysin avulla saatiin tulokseksi, että tilintarkastuspalkkioiden suuruudella ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tilintarkastuksen laatuun. Tämä viittaa siihen, että tilintarkastajan hyvän maineen vaaliminen ylittää mahdolliset tuottoisasta asiakassuhteesta saavutetut edut.
Laadukkaan tilintarkastuksen ehdottomana edellytyksenä on tilintarkastajan riippumattomuus tarkastuskohteestaan. Riippumattomuus voi kuitenkin vaarantua johtuen taloudellisesta sidostekijästä tilintarkastajan ja asiakkaan välillä. Mikäli tilintarkastajalle maksetut palkkiot ovat poikkeuksellisen suuria, voi tilintarkastajalla olla kannustin säilyttää tämä tuottoisa asiakassuhde mahdollisista riippumattomuuden vaarantamisen kus-tannuksista huolimatta. Toisaalta taas kun tilintarkastuspalkkiot ovat alhaisemmat, tilintarkastajalla ei todennäköisesti ole kannustamia vaarantaa riippumattomuuttaan. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin tutkia, miten tilintarkastuspalkkioiden suuruus vaikuttaa tilintarkastajan riippumattomuuteen ja täten tilintarkastuksen laatuun.
Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu pääasiassa konsultointipalkkioita tilintarkastuksen laatua heikentävänä tekijänä. Myöhäisemmissä tutkimuksissa on kuitenkin nostettu esille myös se, että siinä missä konsultointipalkkiotkin, voivat myös tilintarkastuspalkkiot aiheuttaa taloudellisen siteen tilintarkastaja ja asiakkaan välille. Tästä johtuen tämä tutkielma rajataan koskemaan lakisääteisiä tilintarkastuspalkkioita.
Regressioanalyysin avulla saatiin tulokseksi, että tilintarkastuspalkkioiden suuruudella ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tilintarkastuksen laatuun. Tämä viittaa siihen, että tilintarkastajan hyvän maineen vaaliminen ylittää mahdolliset tuottoisasta asiakassuhteesta saavutetut edut.