Yrityksen viennin edistäminen digitaalisen markkinoinnin ja verkkosivuston hakukoneoptimoinnin avull
Ojanotko, Henrik (2015)
Ojanotko, Henrik
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella digitaalisen markkinoinnin ja verkkosivuston hakukoneoptimoinnin hyödyntämisen mahdollisuuksia SK Tuotteen näkyvyyden, ja täten yrityksen viennin edistämisessä. Tutkimuksen taustalla oli SK Tuotteen näkemys yrityksen näkyvyyden edistämisen mahdollisuuksista digitaalisen markkinoinnin ja verkkosivuston hakukoneoptimoinnin avulla. Tutkimuksen avulla tarkasteltiin digitaalisen markkinoinnin nykytilaa ja eri muotojen soveltuvuutta SK Tuotteen todellisiin tarpeisiin. Digitaalisen markkinoinnin tarkastelun lisäksi SK Tuotteen uudistetun verkkosivuston hakukoneoptimoinnin nykytila analysoitiin, jonka perusteella oli mahdollista tarjota yritykselle konkreettisia verkkosivuston kehittämisideoita.
Tutkimuksen luonteen perusteella toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Yrityksen nykytilan kartoitus toteutettiin ensisijaisesti teemahaastatteluiden avulla, josta muodostui kvalitatiivisen tutkimuksen primaariaineisto. Informaatiota kerättiin pääosin yrityksen markkinoinnista ja verkkosivuston kehittämisestä vastaavilta henkilöiltä, mutta myös yrityksen Venäjän, Baltian ja IVY-maiden vientipäälliköltä. Tutkimuksen sekundaarinen aineisto perustui digitaalisen markkinoinnin tavoin soveltuvaan kirjallisuuteen, toteutettuihin tutkimuksiin, tieteellisiin ja kaupallisiin artikkeleihin sekä alan edelläkävijöiden edesottamuksiin. Lisäksi tutkimusta tuki mahdollisuus tarkastella yrityksen verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmää ja verkkosivuston kävijäseurannan aineistoa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että SK Tuotteen markkinoinnista sekä verkkosivuston kehittämisestä vastaavien henkilöiden tulisi kehittää osaamistaan eritoten digitaalisen markkinoinnin ja verkkosivuston hakukoneoptimoinnin osalta. Vaihtoehtoisesti yrityksen tulisi pohtia muita potentiaalisia ratkaisumalleja, kuten soveltuvaa henkilöstörekrytointia tai toimintojen ulkoistamisen mahdollisuutta. Eri ratkaistuvaihtoehtoja tarkastellessa SK Tuotteen tulisi tarkoin analysoida eri vaihtoehtojen reunaehdot mahdollistaakseen asetettujen tavoitteiden tuloksellisen saavuttamisen. Eri ratkaisumallit edellyttävät yritykseltä aktiivista toimintaa saavuttaakseen asetetut tavoitteet.
Tutkimuksen luonteen perusteella toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Yrityksen nykytilan kartoitus toteutettiin ensisijaisesti teemahaastatteluiden avulla, josta muodostui kvalitatiivisen tutkimuksen primaariaineisto. Informaatiota kerättiin pääosin yrityksen markkinoinnista ja verkkosivuston kehittämisestä vastaavilta henkilöiltä, mutta myös yrityksen Venäjän, Baltian ja IVY-maiden vientipäälliköltä. Tutkimuksen sekundaarinen aineisto perustui digitaalisen markkinoinnin tavoin soveltuvaan kirjallisuuteen, toteutettuihin tutkimuksiin, tieteellisiin ja kaupallisiin artikkeleihin sekä alan edelläkävijöiden edesottamuksiin. Lisäksi tutkimusta tuki mahdollisuus tarkastella yrityksen verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmää ja verkkosivuston kävijäseurannan aineistoa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että SK Tuotteen markkinoinnista sekä verkkosivuston kehittämisestä vastaavien henkilöiden tulisi kehittää osaamistaan eritoten digitaalisen markkinoinnin ja verkkosivuston hakukoneoptimoinnin osalta. Vaihtoehtoisesti yrityksen tulisi pohtia muita potentiaalisia ratkaisumalleja, kuten soveltuvaa henkilöstörekrytointia tai toimintojen ulkoistamisen mahdollisuutta. Eri ratkaistuvaihtoehtoja tarkastellessa SK Tuotteen tulisi tarkoin analysoida eri vaihtoehtojen reunaehdot mahdollistaakseen asetettujen tavoitteiden tuloksellisen saavuttamisen. Eri ratkaisumallit edellyttävät yritykseltä aktiivista toimintaa saavuttaakseen asetetut tavoitteet.