Kuluttajan luoma arvo lemmikkeihin liittyvässä kuluttamisessa
Ojala, Jukka-Pekka (2013)
Ojala, Jukka-Pekka
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää miten kuluttaja luo arvoa lemmikkeihin liittyvässä kuluttamisessa. Lemmikkieläinten määrä ja niihin kohdistunut kuluttaminen ovat kasvaneet jatkuvasti ja näin ollen tutkimus tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen kuluttajan näkökulmasta. Tämä pro gradu - tutkielma valmistuu “PETNETS – Orchestrating networks for better pet services” – projektin yhteydessä.
Tutkielmassa käydään läpi, mitä on kuluttajan kokema arvo aiempien tutkimusten perusteella ja tämän jälkeen perehdytään kuluttajan arvonmuodostukseen etenkin Service Dominant Logic of Marketing –ajattelun kautta. Tämän jälkeen tarkastellaan, minkälaista kuluttamista lemmikkieläimiin liittyy ja millainen on lemmikkieläinten parissa toimiva kuluttaja.
Empiirisessä osassa kootaan yhteen kuudentoista lemmikinomistajan haastattelut, jotka tehtiin teemahaastattelun avulla. Haastattelun pohjana käytettiin runkoa, joka muodostui lemmikkieläimiin liittyvän kulutuksen eri osa-alueista. Haastattelujen kautta selvitetään, miten kuluttaja osallistuu arvonluomisprosessiin ja minkälaista arvoa kuluttaja luo lemmikkeihin liittyvässä kuluttamisessa.
Tutkimuksessa nousee esille etenkin lemmikkieläimiin liittyvän kulutuksen sosiaalinen näkökulma ja lemmikin tärkeä rooli kuluttajan elämässä. Kuluttajan rooli arvon muodostumisessa lemmikkieläimiin liittyvässä kulutuksessa on suuri. Kuluttajan kokeman arvon tyypeistä korostuvat erityisesti tehokkuus, erinomaisuus, status, leikki ja eettisyys.
Tutkielmassa käydään läpi, mitä on kuluttajan kokema arvo aiempien tutkimusten perusteella ja tämän jälkeen perehdytään kuluttajan arvonmuodostukseen etenkin Service Dominant Logic of Marketing –ajattelun kautta. Tämän jälkeen tarkastellaan, minkälaista kuluttamista lemmikkieläimiin liittyy ja millainen on lemmikkieläinten parissa toimiva kuluttaja.
Empiirisessä osassa kootaan yhteen kuudentoista lemmikinomistajan haastattelut, jotka tehtiin teemahaastattelun avulla. Haastattelun pohjana käytettiin runkoa, joka muodostui lemmikkieläimiin liittyvän kulutuksen eri osa-alueista. Haastattelujen kautta selvitetään, miten kuluttaja osallistuu arvonluomisprosessiin ja minkälaista arvoa kuluttaja luo lemmikkeihin liittyvässä kuluttamisessa.
Tutkimuksessa nousee esille etenkin lemmikkieläimiin liittyvän kulutuksen sosiaalinen näkökulma ja lemmikin tärkeä rooli kuluttajan elämässä. Kuluttajan rooli arvon muodostumisessa lemmikkieläimiin liittyvässä kulutuksessa on suuri. Kuluttajan kokeman arvon tyypeistä korostuvat erityisesti tehokkuus, erinomaisuus, status, leikki ja eettisyys.