Viivästys matkustajan ilmakuljetuksessa
Niemi, Jesse (2008)
Niemi, Jesse
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kaupallinen ilmaliikenne on viimeisten vuosikymmenien aikana kohdannut lyhyen his-toriansa suurimmat haasteet. Toimialan taloudelliset vaikeudet tiivistyvät raakaöljyn hinnannousuun - lentoyhtiöiden käyttämän polttoaineen hinta on kohonnut vuodesta 2000 lähes nelinkertaiseksi - samanaikaisesti matkustajamäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Toimintaympäristön muutoksilla on välitön vaikutus lentomatkustajan ase-maan: vuonna 2007 Euroopan alueella noin joka viides lento viivästyi. Viivästyksiä ovat lisänneet lentoyhtiöiden pyrkimys toimintojensa tehostamiseen sekä kasvaneista liikennemääristä aiheutunut ilmatilan ruuhkautuminen. Tutkimuksen tavoitteena on tätä taustaa vasten selvittää matkustajan ilmakuljetuksen sääntelyn sisältö, luonne ja tavoite. Yhtälailla tutkimus määrittää viivästystä sopimusrikkomuksena sekä niitä tekijöitä, jot-ka voivat vapauttaa lentoyhtiön viivästykseen perustuvasta vastuusta.
Lentoyhtiön ja lentomatkustajan välinen sopimussuhde perustuu osapuolten väliseen kuljetussopimukseen sekä oikeudelliseen sääntelyyn. Lentomatkustajan asemaa kulutta-jana on nähty tarpeen turvata osin pakottavalla sääntelyllä - sääntely konkretisoituu kan-sainvälisinä yleissopimuksina sekä Euroopan yhteisön erityisenä sääntelynä. Ongelmal-liseksi viivästyksen oikeudellisen arvioinnin tekee se tosiseikka, ettei sääntely sisällä viivästyksen käsitettä eikä liioin täsmällistä ja konkreettista lausumaa siitä, milloin vii-västys oikeuttaa matkustajan saamaan korvausta viivästyksestä aiheutuneesta vahingos-ta - vastaus yksittäistapauksiin löytyy kansallisesta vahingonkorvausoikeudellisesta sääntelystä sekä yleisistä oikeusperiaatteista.
Tutkimus osoittaa, että laaja-alaiset pyrkimykset matkustajan aseman suojaamiseksi ovat perusteltuja. Verrattain yksityiskohtainen ja monipuolinen oikeudellinen sääntely antaa kuitenkin harhaanjohtavan kuvan sääntelyn toimivuudesta - sääntelyn tulkinnan-varaisuus ja hajanaisuus johtaa useissa tapauksissa siihen, etteivät lentomatkustajat ole tietoisia viivästykseen perustuvien oikeuksien ja velvollisuuksien sisällöstä sekä niiden perusteista. Epäkohtia voidaan tunnistaa myös viivästystapausten tuomioistuinratkai-suissa - ilmakuljetuksen erityispiirteet jäävät usein vaille asianmukaista huomiota.
Lentoyhtiön ja lentomatkustajan välinen sopimussuhde perustuu osapuolten väliseen kuljetussopimukseen sekä oikeudelliseen sääntelyyn. Lentomatkustajan asemaa kulutta-jana on nähty tarpeen turvata osin pakottavalla sääntelyllä - sääntely konkretisoituu kan-sainvälisinä yleissopimuksina sekä Euroopan yhteisön erityisenä sääntelynä. Ongelmal-liseksi viivästyksen oikeudellisen arvioinnin tekee se tosiseikka, ettei sääntely sisällä viivästyksen käsitettä eikä liioin täsmällistä ja konkreettista lausumaa siitä, milloin vii-västys oikeuttaa matkustajan saamaan korvausta viivästyksestä aiheutuneesta vahingos-ta - vastaus yksittäistapauksiin löytyy kansallisesta vahingonkorvausoikeudellisesta sääntelystä sekä yleisistä oikeusperiaatteista.
Tutkimus osoittaa, että laaja-alaiset pyrkimykset matkustajan aseman suojaamiseksi ovat perusteltuja. Verrattain yksityiskohtainen ja monipuolinen oikeudellinen sääntely antaa kuitenkin harhaanjohtavan kuvan sääntelyn toimivuudesta - sääntelyn tulkinnan-varaisuus ja hajanaisuus johtaa useissa tapauksissa siihen, etteivät lentomatkustajat ole tietoisia viivästykseen perustuvien oikeuksien ja velvollisuuksien sisällöstä sekä niiden perusteista. Epäkohtia voidaan tunnistaa myös viivästystapausten tuomioistuinratkai-suissa - ilmakuljetuksen erityispiirteet jäävät usein vaille asianmukaista huomiota.