Strategisen ajattelun kehittyminen -teoreettisen viitekehyksen suhtautuminen aineistosta nouseviin teemoihin
Niemelä, Merja (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista strategisen ajattelun kehittymistä yrityksissä on tapahtunut viime vuosikymmeninä. Tutkijat ovat kehittäneet uusia ajatuksia, kuten osaaminen, verkostot ja omistajalähtöinen johtaminen, mutta kuinka paljon yritykset todella niitä soveltavat. Jäävätkö nämä ajatukset pelkiksi ismeiksi ja teoriaksi, joita harvoin yrityksissä ymmärretään ja sovelletaan?
Teoria osuudessa tarkastellaan kolmen vuosikymmenen strategia-ajattelun kehittymistä kirjallisuuden pohjalta. Kirjallisuuden tarkastelun pohjalta luodaan strategisen ajattelun kehittymisen viitekehys siitä, miten strategia-ajattelu on kehittynyt 1970-luvun strategisesta suunnittelusta kohti 2000-luvun omistajalähtöistä johtamista. Empiria osuudessa viiden erityyppisen yrityksen strategioita tarkastellaan niiden vuosikertomusten perusteella. Aineiston pohjalta luodaan myös strategisen ajattelun viitekehys, jota verrataan teorian pohjalta nousseeseen viitekehykseen, jotta saataisiin selville, kuinka yritysten todelliset strategiat ovat kehittyneet viime vuosikymmenten kuluessa ja kuinka paljon teoreettinen keskustelu on niihin vaikuttanut.
Tutkimuksen mukaan kirjallisuudessa on tapana hiukan kärjistää asioita, kun taas yritykset suhtautuvat uusiin asioihin varovaisesti ja tunnustellen. Suuria strategisia suunnanmuutoksia ja radikaaleja strategisia päätöksiä ei yrityksissä näkynyt. Vanhasta irti päästäminen on hidasta ja harkittua, esimerkiksi strategista suunnittelua ei uskallettu jättää kokonaan pois, vaikka yrityksissä huomattiin jo 1970-luvun lopulla, etteivät vanhat suunnitelmallisuuden periaatteet enää toimikaan muuttuneessa toimintaympäristössä. Myöskään jotkut vahvasti kirjallisuudessa painotettu asiat, esimerkiksi verkostoituminen ja arvot, eivät näkyneet yritysten todellisissa strategioissa, vaikka tutkijat niiden toimivuudesta olisivatkin hyvin optimistisia.
Teoria osuudessa tarkastellaan kolmen vuosikymmenen strategia-ajattelun kehittymistä kirjallisuuden pohjalta. Kirjallisuuden tarkastelun pohjalta luodaan strategisen ajattelun kehittymisen viitekehys siitä, miten strategia-ajattelu on kehittynyt 1970-luvun strategisesta suunnittelusta kohti 2000-luvun omistajalähtöistä johtamista. Empiria osuudessa viiden erityyppisen yrityksen strategioita tarkastellaan niiden vuosikertomusten perusteella. Aineiston pohjalta luodaan myös strategisen ajattelun viitekehys, jota verrataan teorian pohjalta nousseeseen viitekehykseen, jotta saataisiin selville, kuinka yritysten todelliset strategiat ovat kehittyneet viime vuosikymmenten kuluessa ja kuinka paljon teoreettinen keskustelu on niihin vaikuttanut.
Tutkimuksen mukaan kirjallisuudessa on tapana hiukan kärjistää asioita, kun taas yritykset suhtautuvat uusiin asioihin varovaisesti ja tunnustellen. Suuria strategisia suunnanmuutoksia ja radikaaleja strategisia päätöksiä ei yrityksissä näkynyt. Vanhasta irti päästäminen on hidasta ja harkittua, esimerkiksi strategista suunnittelua ei uskallettu jättää kokonaan pois, vaikka yrityksissä huomattiin jo 1970-luvun lopulla, etteivät vanhat suunnitelmallisuuden periaatteet enää toimikaan muuttuneessa toimintaympäristössä. Myöskään jotkut vahvasti kirjallisuudessa painotettu asiat, esimerkiksi verkostoituminen ja arvot, eivät näkyneet yritysten todellisissa strategioissa, vaikka tutkijat niiden toimivuudesta olisivatkin hyvin optimistisia.