"Periaatteessa monikulttuurisia työntekijöitä suositellaan rekrytoitaviksi, mutta…" Monikulttuurinen johtaminen Helsingin päivähoidossa
Niare, Jaana (2017)
Niare, Jaana
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Monikulttuuristen henkilöiden määrä on jatkuvassa kasvussa verrattuna valtaväestöön, joten monikulttuurisen johtamisen tarve on kasvava ilmiö.
Monikulttuurisella johtamisella pyritään löytämään parhaat toimintatavat monikulttuuriseen työyhteisöön. Monikulttuurisella johtamisella voidaan saavuttaa hyötyä työnantajalle, henkilöstölle, yksilölle ja asiakkaalle. Monikulttuurisen johtamisen avulla monikulttuurisen henkilökunnan mukanaan tuomista haasteista selvitään helpommalla.
Tutkimuksella haluttiin selvittää Helsingin kaupungin päiväkodin johtajien näkemyksiä monikulttuurisesta johtamisesta, sekä miten merkittävinä he kokevat saavutettavat hyödyt ja haasteet. Tutkimus toteutettiin paperisilla kyselyillä sadalle päiväkodin johtajalle. Tutkimukseen vastasi 29 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että melko merkittävää hyötyä saavutetaan paremman ilmapiirin suhteen työyhteisössä, yksilön kotoutumisessa, eettisen näkökulman kannalta, työvoiman riittävyyden näkökulmasta ja moninaisen tietotaidon kannalta. Monikulttuurisen johtamisen hyödyt koettiin merkittävämpänä asiana kuin monikulttuurisen johtamisen haasteet.
Monikulttuurisen johtamisen haasteita aiheuttavat resurssit, väärinkäsitykset ja viestintä.
Kyselyssä 96,6 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että monikulttuurisen johtamisen tarve kasvaa. Vastaajista 86,2 prosenttia oli sitä mieltä, että monikulttuurista johtamista pitäisi kehittää vielä lisää.
Monikulttuurisella johtamisella pyritään löytämään parhaat toimintatavat monikulttuuriseen työyhteisöön. Monikulttuurisella johtamisella voidaan saavuttaa hyötyä työnantajalle, henkilöstölle, yksilölle ja asiakkaalle. Monikulttuurisen johtamisen avulla monikulttuurisen henkilökunnan mukanaan tuomista haasteista selvitään helpommalla.
Tutkimuksella haluttiin selvittää Helsingin kaupungin päiväkodin johtajien näkemyksiä monikulttuurisesta johtamisesta, sekä miten merkittävinä he kokevat saavutettavat hyödyt ja haasteet. Tutkimus toteutettiin paperisilla kyselyillä sadalle päiväkodin johtajalle. Tutkimukseen vastasi 29 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että melko merkittävää hyötyä saavutetaan paremman ilmapiirin suhteen työyhteisössä, yksilön kotoutumisessa, eettisen näkökulman kannalta, työvoiman riittävyyden näkökulmasta ja moninaisen tietotaidon kannalta. Monikulttuurisen johtamisen hyödyt koettiin merkittävämpänä asiana kuin monikulttuurisen johtamisen haasteet.
Monikulttuurisen johtamisen haasteita aiheuttavat resurssit, väärinkäsitykset ja viestintä.
Kyselyssä 96,6 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että monikulttuurisen johtamisen tarve kasvaa. Vastaajista 86,2 prosenttia oli sitä mieltä, että monikulttuurista johtamista pitäisi kehittää vielä lisää.