Digitaalisen musiikin mahdollisuudet internetissä
Möykkymäki, Janne (2008)
Möykkymäki, Janne
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää internetissä toimivien digitaalisten musiikkipalvelujen liiketoiminnan ehtoja analysoimalla kuluttajien käyttäytymistä internetissä, koskien musiikin ostamista ja kuluttamista. Työn perusta luotiin musiikkiteollisuuden, elektronisen kaupankäynnin ja musiikin kuluttajan ehdoin.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata musiikkiteollisuuden liiketoiminnallista luonnetta sekä tarjonnan ja kysynnän kohtaamista. Toisena tavoitteena oli kuvata elektronista liiketoimintaa ja musiikin digitaalista jakelua internetistä. Tavoitteena oli tuottaa liiketoiminnan kehittämisen haasteet sekä kehittämismahdollisuudet ja niiden ehdot. Kolmas tavoite oli selvittää digitaalisen musiikin kuluttajakäyttäytymistä ja musiikin ostamiseen vaikuttavia tekijöitä tulevaisuuden musiikkipalvelun tarjonnan tarpeisiin.
Tutkimuksen empiria osuuden tarkoituksena oli tutkia Vaasan yliopiston opiskelijoiden halukkuutta ostaa digitaalista musiikkia internetistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimuslomaketta käyttäen internet-kyselynä.
Tutkimusten tulosten perusteella todettiin naisten käyttävän digitaalisia musiikkipalveluita vähemmän kuin miesten. Maksullisia musiikkipalveluita oli käyttänyt noin viidennes vastaajista. Musiikin lataamisesta matkapuhelimeen oli kiinnostusta. Mainosrahoitteiset- ja tiedoston latauspalvelut olivat suosittuja liiketoimintamalleja. Kyseessä oli liiketoiminta-ala, joka ei tunne kansallisia rajoja. Pienien palveluntarjoajien tunnettuvuus oli huono. Musiikin ostamista verkosta kuvasti helppous, vaivattomuus, hinta, tarjonnan laajuus sekä ajasta ja paikasta riippumattomuus. Sähköiset massamediat tiedon välittäjinä nousivat merkittäviksi kanaviksi. Musiikin jakelun arvioidaan siirtyvän tulevaisuudessa fyysisistä kaupoista digitaalisiin jakelukanaviin.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli kuvata musiikkiteollisuuden liiketoiminnallista luonnetta sekä tarjonnan ja kysynnän kohtaamista. Toisena tavoitteena oli kuvata elektronista liiketoimintaa ja musiikin digitaalista jakelua internetistä. Tavoitteena oli tuottaa liiketoiminnan kehittämisen haasteet sekä kehittämismahdollisuudet ja niiden ehdot. Kolmas tavoite oli selvittää digitaalisen musiikin kuluttajakäyttäytymistä ja musiikin ostamiseen vaikuttavia tekijöitä tulevaisuuden musiikkipalvelun tarjonnan tarpeisiin.
Tutkimuksen empiria osuuden tarkoituksena oli tutkia Vaasan yliopiston opiskelijoiden halukkuutta ostaa digitaalista musiikkia internetistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkimuslomaketta käyttäen internet-kyselynä.
Tutkimusten tulosten perusteella todettiin naisten käyttävän digitaalisia musiikkipalveluita vähemmän kuin miesten. Maksullisia musiikkipalveluita oli käyttänyt noin viidennes vastaajista. Musiikin lataamisesta matkapuhelimeen oli kiinnostusta. Mainosrahoitteiset- ja tiedoston latauspalvelut olivat suosittuja liiketoimintamalleja. Kyseessä oli liiketoiminta-ala, joka ei tunne kansallisia rajoja. Pienien palveluntarjoajien tunnettuvuus oli huono. Musiikin ostamista verkosta kuvasti helppous, vaivattomuus, hinta, tarjonnan laajuus sekä ajasta ja paikasta riippumattomuus. Sähköiset massamediat tiedon välittäjinä nousivat merkittäviksi kanaviksi. Musiikin jakelun arvioidaan siirtyvän tulevaisuudessa fyysisistä kaupoista digitaalisiin jakelukanaviin.