GRI-raportoinnin vaikutus yrityksen markkina-arvoon
Mäntymetsä, Mira (2016)
Mäntymetsä, Mira
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten vastuulliseen toimintaan kiinnitetään nykyään entistä enemmän huomiota ja sen merkityksestä keskustellaan sekä organisaatioissa että tutkimusmaailmassa. Enää ei riitä, että yritys tuottaa voittoa omistajilleen ja toimii lakien mukaisesti, vaan yritysten on huomioitava myös sidosryhmänsä ja toimittava vastuullisesti yhteiskunnassa. Yhteiskuntavastuu jaetaan kolmeen osa-alueeseen, sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristövastuuseen, niin sanotun Triple bottom line -ajattelun mukaisesti.
Kiinnostus yritysvastuuraportointia kohtaan on lisääntynyt yhteiskuntavastuun myötä. Yritysvastuuraportoinnilla yritykset tuovat esiin sitoutumistaan yhteiskuntavastuuseen ja samalla raportoivat sidosryhmilleen toimintansa yhteiskunnallisista vaikutuksista. Kansainvälisesti käytetyin raportointiviitekehys yritysvastuuraportoinnille on GRI eli Global Reporting Initiative.
Tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida, miten GRI:n mukainen yritysvastuuraportointi vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon sekä onko ulkoisesti varmennetulla yritysvastuuraportilla vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Aihe on vielä melko suppeasti tutkittu akateemisessa tutkimusmaailmassa. Ensimmäisen hypoteesin havaintoaineisto koostuu 26 suomalaisesta pörssiyrityksestä, jotka vuosina 2010–2014 raportoivat vastuullisuudestaan GRI:n ohjeistuksen mukaan, sekä 26 suomalaisesta pörssiyrityksestä, jotka puolestaan eivät raportoi vastuullisuudestaan. Yhteensä havaintoja oli 260. Toisen hypoteesin aineiston muodosti 26 GRI:tä käyttävää yritystä. Tutkimuksessa käytettyjä muita muuttujia olivat oma pääoma, nettotulos, kasvu ja toimialat. Tutkimus pohjautui soveltuvin osin Ohlsonin arvonmääritysmalliin, joka yhdistää taloudellista ja ei-taloudellista tietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan GRI-raportointi vaikuttaa positiivisesti yritysten markkina-arvoon. Sen sijaan ulkoisesti varmennetulla yritysvastuuraportilla ei ollut vaikutusta yritysten markkina-arvoon. Tulokset olivat yhdenmukaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.
Kiinnostus yritysvastuuraportointia kohtaan on lisääntynyt yhteiskuntavastuun myötä. Yritysvastuuraportoinnilla yritykset tuovat esiin sitoutumistaan yhteiskuntavastuuseen ja samalla raportoivat sidosryhmilleen toimintansa yhteiskunnallisista vaikutuksista. Kansainvälisesti käytetyin raportointiviitekehys yritysvastuuraportoinnille on GRI eli Global Reporting Initiative.
Tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida, miten GRI:n mukainen yritysvastuuraportointi vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon sekä onko ulkoisesti varmennetulla yritysvastuuraportilla vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Aihe on vielä melko suppeasti tutkittu akateemisessa tutkimusmaailmassa. Ensimmäisen hypoteesin havaintoaineisto koostuu 26 suomalaisesta pörssiyrityksestä, jotka vuosina 2010–2014 raportoivat vastuullisuudestaan GRI:n ohjeistuksen mukaan, sekä 26 suomalaisesta pörssiyrityksestä, jotka puolestaan eivät raportoi vastuullisuudestaan. Yhteensä havaintoja oli 260. Toisen hypoteesin aineiston muodosti 26 GRI:tä käyttävää yritystä. Tutkimuksessa käytettyjä muita muuttujia olivat oma pääoma, nettotulos, kasvu ja toimialat. Tutkimus pohjautui soveltuvin osin Ohlsonin arvonmääritysmalliin, joka yhdistää taloudellista ja ei-taloudellista tietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan GRI-raportointi vaikuttaa positiivisesti yritysten markkina-arvoon. Sen sijaan ulkoisesti varmennetulla yritysvastuuraportilla ei ollut vaikutusta yritysten markkina-arvoon. Tulokset olivat yhdenmukaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.