Suhdemotivaatio pankkisuhteen säätelijänä -Empiirinen analyysi Pohjola Vakuutuksen asiakkaiden siirtymähalukkuudesta Osuuspankkiin
Mäkivaara, Katja (2010)
Mäkivaara, Katja
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Asiakassuhteiden ymmärtämisen merkitys kasvaa jatkuvasti tämän päivän finanssimaailmassa, koska toimialalla on koettu ja koetaan yhä edelleen suuria muutoksia. Sekä OP-Pohjolasta että useista muista pankki- ja vakuutusalan yrityksistä on muodostunut finanssitavarataloja, jotka tarjoavat kuluttajille yhä enemmän palveluja saman katon alla. Tämän tutkielman tutkimusongelman muodostaakin keskittämisen haasteellisuus, joka OP-Pohjolassa kohdistuu erityisesti Pohjola Vakuutuksen asiakkaiden alhaiseen siirtymähalukkuuteen vaihtaa pankkipalvelunsa Osuuspankkiin. Pankin vaihdon haasteellisuutta tutkitaan pankkisuhteen pysyvyyden näkökulmasta.
Tutkimusongelman lähestymistapa perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan, jota pidetään lähtökohtana tulkinnan kautta tapahtuvaan ymmärryksen lisäämiseen. Keskeisenä käsitteenä esitetään suhdemotivaatio, joka luo edellytyksen asiakkaan halulle olla pankkisuhteessa. Tämän tutkielman tarkoitus on rakentaa ymmärrystä Pohjolan asiakkaiden suhdemotivaation muodostumisesta ja ilmenemisestä pankkisuhteessa. Teoreettisena lähtökohtana on suhdemotivaation kokeminen sekä pankkiasiakkaiden luokittelu suhdemotivaatiotyyppeihin. Tutkielmassa pyritään teoreettisen mallin sekä empiirisen tutkimuksen avulla rakentamaan ymmärrystä, voidaanko pankkiasiakkaita luokitella suhdemotivaation perusteella pelkistäviin suhdemotivaatiotyyppeihin vai ilmeneekö suhdemotivaatio pankkisuhteissa yksilöllisemmin.
Tutkimustulosten mukaan pankkiasiakkaita ei voida jaotella edellä mainittuihin suhdemotivaatiotyyppeihin vaan suhdemotivaatio muodostaa pikemminkin yksilöllisiä pankkisuhteita, joissa voidaan havaita samanaikaisesti useampia suhdemotivaatiotyyppejä. Suhdemotivaatio on myös dynaaminen, jonka vuoksi muutos suhdemotivaatiossa saattaa saada aikaan nopeankin muutoksen pankkisuhteessa. Suhdemotivaatiota näyttäisi säätelevän erityisesti halu asioiden hoidon helppouteen, suhteen merkitys elämäntilanteen mukaan sekä asiakaskohtaiset tekijät.
Tutkimusongelman lähestymistapa perustuu fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan, jota pidetään lähtökohtana tulkinnan kautta tapahtuvaan ymmärryksen lisäämiseen. Keskeisenä käsitteenä esitetään suhdemotivaatio, joka luo edellytyksen asiakkaan halulle olla pankkisuhteessa. Tämän tutkielman tarkoitus on rakentaa ymmärrystä Pohjolan asiakkaiden suhdemotivaation muodostumisesta ja ilmenemisestä pankkisuhteessa. Teoreettisena lähtökohtana on suhdemotivaation kokeminen sekä pankkiasiakkaiden luokittelu suhdemotivaatiotyyppeihin. Tutkielmassa pyritään teoreettisen mallin sekä empiirisen tutkimuksen avulla rakentamaan ymmärrystä, voidaanko pankkiasiakkaita luokitella suhdemotivaation perusteella pelkistäviin suhdemotivaatiotyyppeihin vai ilmeneekö suhdemotivaatio pankkisuhteissa yksilöllisemmin.
Tutkimustulosten mukaan pankkiasiakkaita ei voida jaotella edellä mainittuihin suhdemotivaatiotyyppeihin vaan suhdemotivaatio muodostaa pikemminkin yksilöllisiä pankkisuhteita, joissa voidaan havaita samanaikaisesti useampia suhdemotivaatiotyyppejä. Suhdemotivaatio on myös dynaaminen, jonka vuoksi muutos suhdemotivaatiossa saattaa saada aikaan nopeankin muutoksen pankkisuhteessa. Suhdemotivaatiota näyttäisi säätelevän erityisesti halu asioiden hoidon helppouteen, suhteen merkitys elämäntilanteen mukaan sekä asiakaskohtaiset tekijät.