Seikkailuelämykset osana henkilöstökoulutusta
Mäkinen, Jaakko Markus (2008)
Mäkinen, Jaakko Markus
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työntekijöiltä vaaditaan nykyisin ammattiosaamisen lisäksi myös luovuutta, joustavuutta, ongelmanratkaisukykyä, sosiaalisia taitoja sekä valmiuksia tiimityöskentelyyn. Uudet organisaatiot ja niissä tarvittavat uudenlaiset taidot luovat vaatimuksia myös henkilöstökoulutukselle. Muutosten myötä koulutusyritykset kehittävätkin koko ajan uudenlaisia koulutusmetodeja. Eräs tällainen on elämystoiminnan käyttö osana henkilöstökoulutusta.
Tämä tutkimus antaa käsityksen siitä, mitä elämykset voivat sisältää ja erityisesti, miten seikkailuelämyksiä käytetään osana henkilöstökoulutusta, ja mitä taitoja niiden avulla voidaan saavuttaa. Tutkimuksessa tarkastellaan seikkailuelämysten soveltuvuutta osaksi henkilöstökoulutusta; mitä mahdollisuuksia seikkailuelämysten käyttö luo henkilöstökoulutukselle ja toisaalta, minkälaisia ongelmia ne voivat aiheuttaa?
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään henkilöstökoulutusta yleisesti muun muassa henkilöstökoulutuksen keinoja ja vaikuttavuutta. Teoriaosassa tarkastellaan elämystä käsitteenä. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitetään tällä hetkellä tarjolla olevia palveluja ja pohditaan sekä teoriamallien että haastattelujen tuomien näkökulmien avulla seikkailuelämysten käytön soveltuvuutta osaksi henkilöstökoulutusta; erityisesti tiimikoulutuksen osa-alueella.
Tutkimuksen antina voidaan todeta, että erilaisten seikkailuelämyksiä voidaan käyttää toimivana osana henkilöstökoulutusta. Haastatteluista kävi ilmi, että seikkailuelämykset lisäävät sosiaalisuutta ja parantavat koulutuksen ilmapiiriä. Ne toimivat erityisesti kohdistettuina tiimin vuorovaikutuksen ja yhteishengen kohottamiseen. Seikkailuelämykset vaikuttavat harvoin negatiivisesti koulutukseen, vaikka niiden vaikutuksien mitattavuus on vaikeaa. Ongelmia aiheuttaa myös seikkailuelämyksiä tarjoavien yritysten tason suuri vaihtelu. Esille nousi myös kysymys, onko kyseessä todella koulutus vai vain palkkio tai ajanviete. Oppimisen kannalta onkin tärkeää muistaa tarvittavat liitännät seikkailuelämysten sekä koulutuksen tavoitteiden välillä.
Tämä tutkimus antaa käsityksen siitä, mitä elämykset voivat sisältää ja erityisesti, miten seikkailuelämyksiä käytetään osana henkilöstökoulutusta, ja mitä taitoja niiden avulla voidaan saavuttaa. Tutkimuksessa tarkastellaan seikkailuelämysten soveltuvuutta osaksi henkilöstökoulutusta; mitä mahdollisuuksia seikkailuelämysten käyttö luo henkilöstökoulutukselle ja toisaalta, minkälaisia ongelmia ne voivat aiheuttaa?
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään henkilöstökoulutusta yleisesti muun muassa henkilöstökoulutuksen keinoja ja vaikuttavuutta. Teoriaosassa tarkastellaan elämystä käsitteenä. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitetään tällä hetkellä tarjolla olevia palveluja ja pohditaan sekä teoriamallien että haastattelujen tuomien näkökulmien avulla seikkailuelämysten käytön soveltuvuutta osaksi henkilöstökoulutusta; erityisesti tiimikoulutuksen osa-alueella.
Tutkimuksen antina voidaan todeta, että erilaisten seikkailuelämyksiä voidaan käyttää toimivana osana henkilöstökoulutusta. Haastatteluista kävi ilmi, että seikkailuelämykset lisäävät sosiaalisuutta ja parantavat koulutuksen ilmapiiriä. Ne toimivat erityisesti kohdistettuina tiimin vuorovaikutuksen ja yhteishengen kohottamiseen. Seikkailuelämykset vaikuttavat harvoin negatiivisesti koulutukseen, vaikka niiden vaikutuksien mitattavuus on vaikeaa. Ongelmia aiheuttaa myös seikkailuelämyksiä tarjoavien yritysten tason suuri vaihtelu. Esille nousi myös kysymys, onko kyseessä todella koulutus vai vain palkkio tai ajanviete. Oppimisen kannalta onkin tärkeää muistaa tarvittavat liitännät seikkailuelämysten sekä koulutuksen tavoitteiden välillä.