Sisäisen ympäristöviestinnän nykytilanne ja kehitystarpeet UPM:n Kymin tehtaalla
Mäenpää, Susanna (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää UPM:n Kymin tehtaan sisäisen ympäristöviestinnän nykytilaa sekä kehitystarpeita. Ympäristöviestintä on paperiteollisuudessa tärkeässä osassa, sillä paperinvalmistusprosessin jokainen vaihe vaikuttaa osaltaan ympäristöön. Tästä syystä myös ympäristöviestinnän merkitys korostuu kohdeyrityksessä. Ympäristöviestinnällä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yrityksen ympäristöasioita koskevaa tiedonkulkua ja vuorovaikutusta. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan Kymin tehtaan sisäistä ympäristöviestintää.
Tutkimuksen aineisto koostuu ympäristöasioiden tiedonsaantia ja tietoutta mittaavan www-kyselyn vastauksista. Aineisto kerättiin intranetissä olleella kyselyllä. Kohderyhmänä on Kymin tehtaalla työskentelevä UPM:n henkilöstö. Kyselyyn vastasi 22 prosenttia 990 henkilön perusjoukosta. Kyselylomake sisältää viisi osiota, jotka keskittyvät sisäisen ympäristöviestinnän eri osatekijöihin. Vastauksia analysoin tilastollisin menetelmin ja avointen kysymysten vastauksia luokittelen sisällön erittelyn avulla.
Tutkimus osoitti, että Kymin henkilöstö pitää sisäistä viestintää suhteellisen onnistuneena, luotettavana, avoimena ja ajan tasalla olevana. Vastaajat kuitenkin jossain määrin kyseenalaistavat tiedotuksen riittävyyden ja ympäristöasioiden kaunistelemattomuuden. Ympäristötietoisuus tehtaalla on yleisten ympäristöasioiden osalta melko hyvä, mutta oman työn ympäristöasioista tiedetään heikommin. Ympäristöasioiden tuntemiseen vaikuttavat kiinnostuneisuus, oma-aloitteinen asioiden selvittäminen sekä aikatekijä. Henkilöstön asennoituminen on varsin myönteistä ja erityisesti ympäristövastuu koetaan tärkeäksi. Asenteet ja toiminta ovat kuitenkin jossain määrin ristiriitaisia. Henkilöstö toivoo viestinnän keskittyvän enemmän virallisiin, henkilökohtaisiin ja sähköisiin viestintäkanaviin. Enemmän tietoa kaivataan yleisistä ympäristöasioista, toiminnasta ja omaan työhön vaikuttavista asioista. Tutkimuksen mukaan tärkeimpiä kehityskohteita ovat esimies-alaisviestintä, koulutukset ja tiedon löydettävyyden parantaminen. Suurin uhka viestinnän onnistumiselle ovat asenteet ja tulevat muutokset niin viestintäkanavissa kuin yrityksen tulevaisuudessakin. Halukkuus osallistua ja vaikuttaa ympäristöasioihin puolestaan antaa hyvät mahdollisuudet viestinnän kehittämiselle.
Tutkimuksen aineisto koostuu ympäristöasioiden tiedonsaantia ja tietoutta mittaavan www-kyselyn vastauksista. Aineisto kerättiin intranetissä olleella kyselyllä. Kohderyhmänä on Kymin tehtaalla työskentelevä UPM:n henkilöstö. Kyselyyn vastasi 22 prosenttia 990 henkilön perusjoukosta. Kyselylomake sisältää viisi osiota, jotka keskittyvät sisäisen ympäristöviestinnän eri osatekijöihin. Vastauksia analysoin tilastollisin menetelmin ja avointen kysymysten vastauksia luokittelen sisällön erittelyn avulla.
Tutkimus osoitti, että Kymin henkilöstö pitää sisäistä viestintää suhteellisen onnistuneena, luotettavana, avoimena ja ajan tasalla olevana. Vastaajat kuitenkin jossain määrin kyseenalaistavat tiedotuksen riittävyyden ja ympäristöasioiden kaunistelemattomuuden. Ympäristötietoisuus tehtaalla on yleisten ympäristöasioiden osalta melko hyvä, mutta oman työn ympäristöasioista tiedetään heikommin. Ympäristöasioiden tuntemiseen vaikuttavat kiinnostuneisuus, oma-aloitteinen asioiden selvittäminen sekä aikatekijä. Henkilöstön asennoituminen on varsin myönteistä ja erityisesti ympäristövastuu koetaan tärkeäksi. Asenteet ja toiminta ovat kuitenkin jossain määrin ristiriitaisia. Henkilöstö toivoo viestinnän keskittyvän enemmän virallisiin, henkilökohtaisiin ja sähköisiin viestintäkanaviin. Enemmän tietoa kaivataan yleisistä ympäristöasioista, toiminnasta ja omaan työhön vaikuttavista asioista. Tutkimuksen mukaan tärkeimpiä kehityskohteita ovat esimies-alaisviestintä, koulutukset ja tiedon löydettävyyden parantaminen. Suurin uhka viestinnän onnistumiselle ovat asenteet ja tulevat muutokset niin viestintäkanavissa kuin yrityksen tulevaisuudessakin. Halukkuus osallistua ja vaikuttaa ympäristöasioihin puolestaan antaa hyvät mahdollisuudet viestinnän kehittämiselle.