Kuluttajansuojalain mukainen matkapuhelinoperaattoreiden markkinoinnin sääntely
Myllymäki, Sannamari (2016)
Myllymäki, Sannamari
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kuluttajansuojalain tehtävänä on suojata kuluttajaa elinkeinonharjoittajaa vastaan. Kuluttajien katsotaan siis olevan heikommassa asemassa elinkeinonharjoittajaan verrattuna, minkä vuoksi suojan luominen lainsäädännön avulla on katsottu tarpeelliseksi. Kuluttajansuojalaki on sisällöllisesti laaja, mutta omassa pro gradu - tutkielmassani keskityn siihen, miten kuluttajansuojalaki sääntelee kuluttajiin kohdistuvaa markkinointia. Olen rajannut aihettani vielä tarkemmin siten, että keskityn matkapuhelinoperaattoreiden harjoittamaan markkinoinnin sääntelyyn.
Käytännössä paneudun kuluttajansuojalain toiseen lukuun eli markkinointiin ja menettelyyn asiakassuhteessa, joista relevantteja tutkimuksessani ovat markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus ja menettelyn sopimattomuus. Nämä pykälät on määritelty laissa suhteellisen väljästi, minkä vuoksi painoarvoa on annettava oikeuskäytännölle. Koska tutkin nimenomaisesti matkapuhelinoperaattoreiden harjoittamaa markkinointia, käsittelen tutkielmassani myös matkapuhelinoperaattorimarkkinoiden nykytilannetta sekä luon samalla katsauksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaviin tekijöihin mobiilituotteiden suhteen.
Käytännössä paneudun kuluttajansuojalain toiseen lukuun eli markkinointiin ja menettelyyn asiakassuhteessa, joista relevantteja tutkimuksessani ovat markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus ja menettelyn sopimattomuus. Nämä pykälät on määritelty laissa suhteellisen väljästi, minkä vuoksi painoarvoa on annettava oikeuskäytännölle. Koska tutkin nimenomaisesti matkapuhelinoperaattoreiden harjoittamaa markkinointia, käsittelen tutkielmassani myös matkapuhelinoperaattorimarkkinoiden nykytilannetta sekä luon samalla katsauksen kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaviin tekijöihin mobiilituotteiden suhteen.