TILINTARKASTAJAN RIIPPUMATTOMUUS Tilintarkastajan kyky vastustaa asiakasyrityksen johdon painostusta
Miettinen, Johanna (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia neljän tekijän vaikutuksia tilinpäätöksen käyttäjien näkemyksiin tilintarkastajan riippumattomuudesta ja kyvystä vastustaa asiakasyrityksen johdon painostusta. Tutkittavat tekijät olivat tilintarkastuspalkkion suuruus, konsultointipalvelujen tarjoaminen, tilintarkastusyhteisön koko ja kilpailu tilintarkastusmarkkinoilla. Tutkielma tuo tietoa siitä, mitä tekijöitä suomalaiset tilinpäätöksen käyttäjät pitävät oleellisena vaikuttamaan tilintarkastajan riippumattomuuden ulkoiseen kuvaan. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin kyselyllä. Kysely suunnattiin 168 suomalaiselle rahoitusalan asiantuntijalle. Kyselyyn osallistui 56 rahoitusalan asiantuntijaa, jolloin lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 33. Vastaajien tuli arvioida todennäköisyyttä, jolla tilintarkastajan ja asiakasyrityksen johdon välisen ristiriidan aiheuttaneet kirjaamattomat kulut jäävät huomioimatta tilintarkastuskertomuksessa erilaisissa tilintarkastustilanteissa. Aineisto analysoitiin varianssianalyysillä ja Kruskal-Wallisin testillä.
Kaikilla tutkituilla tekijöillä oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus vastaajien arvioihin tilintarkastajan kyvystä vastustaa asiakasyrityksen johdon painostusta. Tekijöiden yhdysvaikutukset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Tulosten mukaan vastaajat uskoivat tilintarkastajan myöntyvän asiakasyrityksen johdon vaatimuksiin todennäköisemmin, kun: 1) tilintarkastuspalkkio muodosti merkittävän osan tilintarkastusyhteisön kokonaistuloista, 2) tilintarkastusyhteisö tarjosi konsultointipalveluja asiakkaalle, 3) tilintarkastusyhteisö oli pieni ja 4) tilintarkastusmarkkinoilla oli paljon kilpailua. Tulosten perusteella tutkielman vastahypoteesit H1-H4 saivat vahvistusta. Tilintarkastusyhteisön koolla oli suurin vaikutus vastaajien antamiin arvioihin.
Kaikilla tutkituilla tekijöillä oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus vastaajien arvioihin tilintarkastajan kyvystä vastustaa asiakasyrityksen johdon painostusta. Tekijöiden yhdysvaikutukset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Tulosten mukaan vastaajat uskoivat tilintarkastajan myöntyvän asiakasyrityksen johdon vaatimuksiin todennäköisemmin, kun: 1) tilintarkastuspalkkio muodosti merkittävän osan tilintarkastusyhteisön kokonaistuloista, 2) tilintarkastusyhteisö tarjosi konsultointipalveluja asiakkaalle, 3) tilintarkastusyhteisö oli pieni ja 4) tilintarkastusmarkkinoilla oli paljon kilpailua. Tulosten perusteella tutkielman vastahypoteesit H1-H4 saivat vahvistusta. Tilintarkastusyhteisön koolla oli suurin vaikutus vastaajien antamiin arvioihin.