Vähittäiskaupan tuotantoprosessin hukan elimi-nointi Lean-näkökulmasta
Michina, Maria (2016)
Michina, Maria
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoite syntyi toimeksiantoyrityksen antamasta tutkimus-ongelmasta selvittää tehottomuuteen liittyvät tekijät oman tuotannon prosessissa. Tavoit-teena on tunnistaa, arvioida ja vähentää Lean-filosofiasta tuotuja hukkakategorioita ja mahdollisesti parantaa tuottavuutta sekä kannattavuutta.
Vastaus pyritään hahmottamaan teoreettisessa osiossa Lean-filosofian kautta määritte-lemällä Lean-periaatteet, miten tehottomuutta tunnistetaan ja miten toimintaa paranne-taan. Tehottomuus tuodaan esiin Lean-ajattelussa käytetyn kahdeksan hukkakategorian avulla. Taustalla esitetään lyhyesti prosessijohtamisen teoriaa, jotta erilaisia Lean-mallissa käytettyjä työkaluja on helpompi soveltaa. Kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia avataan enemmän empiirisessä osiossa, joka rakentuu asiakaskyselyn, prosessikuvauksen, haastat-telun ja hukkatarkistuslistojen ympärille.
Haastattelun kautta ilmenee, että oman tuotannon prosessivaiheissa olisi kehitettävää ja prosessit tulisi pyrkiä standardoimaan. Hukkatarkistuslistojen avulla määritellään suu-rimmat kehitysalueet, jotka painottuvat varastointiin ja ylituotantoon. Huomioitavaa on, että lisäarvoa tuottavat tekijät on arvioitu asiakkaan näkökulmasta, jolloin kaikkia tehot-tomuuteen liittyviä tekijöitä ei ole mahdollista poistaa. Viimeisessä osiossa tuodaan esiin parannusehdotukset, joita toimeksiantoyritys voi soveltaa tarpeen mukaan. Toimintaa on ehditty harjoittamaan suhteellisen vähän aikaa, minkä vuoksi eri työkalujen soveltaminen on tässä vaiheessa hyvin mahdollista.
Vastaus pyritään hahmottamaan teoreettisessa osiossa Lean-filosofian kautta määritte-lemällä Lean-periaatteet, miten tehottomuutta tunnistetaan ja miten toimintaa paranne-taan. Tehottomuus tuodaan esiin Lean-ajattelussa käytetyn kahdeksan hukkakategorian avulla. Taustalla esitetään lyhyesti prosessijohtamisen teoriaa, jotta erilaisia Lean-mallissa käytettyjä työkaluja on helpompi soveltaa. Kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia avataan enemmän empiirisessä osiossa, joka rakentuu asiakaskyselyn, prosessikuvauksen, haastat-telun ja hukkatarkistuslistojen ympärille.
Haastattelun kautta ilmenee, että oman tuotannon prosessivaiheissa olisi kehitettävää ja prosessit tulisi pyrkiä standardoimaan. Hukkatarkistuslistojen avulla määritellään suu-rimmat kehitysalueet, jotka painottuvat varastointiin ja ylituotantoon. Huomioitavaa on, että lisäarvoa tuottavat tekijät on arvioitu asiakkaan näkökulmasta, jolloin kaikkia tehot-tomuuteen liittyviä tekijöitä ei ole mahdollista poistaa. Viimeisessä osiossa tuodaan esiin parannusehdotukset, joita toimeksiantoyritys voi soveltaa tarpeen mukaan. Toimintaa on ehditty harjoittamaan suhteellisen vähän aikaa, minkä vuoksi eri työkalujen soveltaminen on tässä vaiheessa hyvin mahdollista.