Myynnin tehostaminen oikeiden jakelukanavien avulla
Metsänen, Tuomas (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Jakelukanavat mahdollistavat tuotteiden ja palveluiden viennin markkinoille mahdollisimman tehokkaasti. Oikean jakelukanavan avulla yritykset säästävät aikaa, rahaa ja muita resursseja. Kilpailuetua haettaessa jakelukanavan tärkeys korostuu. Väärä jakelukanava johtaa tehottomaan liiketoimintaan ja aiheuttaa asiakkaiden menetyksen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä jakelukanavia case yritys voisi hyödyntää liiketoiminnassaan kotimaan ja Venäjän markkinoilla. Lisäksi tutkimus toimii informatiivisena työkaluna tulevaisuuden jakelukanavia määriteltäessä. Tutkimuksessa on kaksi toisistaan hyvin erilaista tuotetta, joita tarkastellaan. Nämä tuotteet eroavat ansaintalogiikaltaan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan toisistaan merkittävästi.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Osasyy kvalitatiiviselle tapaustutkimukselle oli tutkimuksen tapahtuminen luonnollisessa ympäristössä ilman mittauslaitteita. Haastateltavana oli toimeksiantoyrityksen perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja. Haastattelut käytiin keväällä 2016. Empiriaosuuden lopussa analysoitiin tutkimuksen aineisto teemoittelun avulla ja tämän pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen ja Venäjän markkinoita. Tutkimus tuotti valideja tuloksia, joita hyödyntämällä voidaan tehdä päätöksiä uusia jakelukanavia määriteltäessä. Suoramyynti, sähköinen kaupankäynti ja byrokratia nousivat tutkimusaineistosta keskeisimmiksi aihepiireiksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä jakelukanavia case yritys voisi hyödyntää liiketoiminnassaan kotimaan ja Venäjän markkinoilla. Lisäksi tutkimus toimii informatiivisena työkaluna tulevaisuuden jakelukanavia määriteltäessä. Tutkimuksessa on kaksi toisistaan hyvin erilaista tuotetta, joita tarkastellaan. Nämä tuotteet eroavat ansaintalogiikaltaan ja teknisiltä ominaisuuksiltaan toisistaan merkittävästi.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Osasyy kvalitatiiviselle tapaustutkimukselle oli tutkimuksen tapahtuminen luonnollisessa ympäristössä ilman mittauslaitteita. Haastateltavana oli toimeksiantoyrityksen perustaja ja nykyinen toimitusjohtaja. Haastattelut käytiin keväällä 2016. Empiriaosuuden lopussa analysoitiin tutkimuksen aineisto teemoittelun avulla ja tämän pohjalta tehtiin johtopäätökset.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen ja Venäjän markkinoita. Tutkimus tuotti valideja tuloksia, joita hyödyntämällä voidaan tehdä päätöksiä uusia jakelukanavia määriteltäessä. Suoramyynti, sähköinen kaupankäynti ja byrokratia nousivat tutkimusaineistosta keskeisimmiksi aihepiireiksi.