Sähköisen kaupankäynnin riskit ihmisten mielissä
Maijala, Atte (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkä takia kaikki ihmiset eivät ole kiin-nostuneita asioimaan verkkokaupassa. Tutkimuksessa selvitetään yleisimpiä käyttämät-tömyyden syitä ja sitä, onko esimerkiksi koulutuksella, iällä, sukupuolella tai ammatilla vaikutusta verkkokaupan käyttämiseen.
Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu IT -alan artikkeleista ja sähköisen kaupankäynnin aikaisemmista tutkimuksista, kuten Tilastokeskuksen vuosittaisista sähköisen kaupan-käynnin käyttötutkimuksista. Alussa tarkastellaan sähköistä kaupankäyntiä yleisellä ta-solla, sen mukanaan tuomia hyötyjä ja haittoja sekä mahdollisia käyttämättömyyden syitä, jotka vaikuttavat verkkokaupan hyväksymiseen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake kahteen aikuiskoulutuskes-kukseen sekä sähköinen kyselylomake Vaasan yliopistoon. Tutkimuksen tulokset osoit-tavat, että verkosta ostamiseen liittyvät ennakkoasenteet ovat pienentyneet huomattavas-ti, mutta verkkokaupoilla riittää edelleen tehtävää käyttäjien luottamuksen saamisessa sekä sen säilyttämisessä. Tulevaisuudessa sähköinen kaupankäynti jatkaa kasvuaan, mutta mitään räjähdysmäistä kasvua ei sille ole näkyvissä.
Tutkimuksen lähdeaineisto koostuu IT -alan artikkeleista ja sähköisen kaupankäynnin aikaisemmista tutkimuksista, kuten Tilastokeskuksen vuosittaisista sähköisen kaupan-käynnin käyttötutkimuksista. Alussa tarkastellaan sähköistä kaupankäyntiä yleisellä ta-solla, sen mukanaan tuomia hyötyjä ja haittoja sekä mahdollisia käyttämättömyyden syitä, jotka vaikuttavat verkkokaupan hyväksymiseen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake kahteen aikuiskoulutuskes-kukseen sekä sähköinen kyselylomake Vaasan yliopistoon. Tutkimuksen tulokset osoit-tavat, että verkosta ostamiseen liittyvät ennakkoasenteet ovat pienentyneet huomattavas-ti, mutta verkkokaupoilla riittää edelleen tehtävää käyttäjien luottamuksen saamisessa sekä sen säilyttämisessä. Tulevaisuudessa sähköinen kaupankäynti jatkaa kasvuaan, mutta mitään räjähdysmäistä kasvua ei sille ole näkyvissä.