Shipperit salattujen tunteiden tulkkeina. Tarkastelussa Salaisten kansioiden, Pokémonin ja Housen shipperivideot ja niistä käydyt keskustelut.
Lundström, Meniina (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka shipperit(relationshippers), eli jonkin tv-sarjan fiktiivisen parin suhteesta romanttisia elementtejä etsivät fanit, toteuttavat ”shipperiyttään”
sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen aineistona olivat televisiosarjojen Salaiset kansiot, Pokémon ja House pohjalta tehdyt shipperivideot ja niiden yhteyteen syntyneet keskusteluketjut. Shipperivideot ovat shippereiden tekemiä koosteita, joissa he ovat käyttäneet materiaalina kiinnostuksensa kohdetta, kuten televisiosarjaa. Ne ovat nähtävissä videopalvelu YouTubessa. Kustakin sarjasta videoita keskusteluineen oli
kolme kappaletta. Ensimmäisen aineiston muodostivat yhdeksän shipperivideota, jota tarkasteltiin käyttämällä apuna käsitekarttaa fanifiktion luokittelumahdollisuuksista. Tällä menettelyllä selvitettiin, millaisen roolin shipperivideot ovat saaneet shipperiyhteisössä. Toisen aineiston muodostivat yhdeksän keskusteluketjua, joista kommentteja kertyi yhteensä 871 kappaletta. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla selvitettiin
sitä, miten shipperiys keskusteluissa näkyi.
Ensimmäisen aineiston analyysin tulosten perusteella voidaan todeta, että shipperivideot ovat saaneet vakiintuneen roolin shipperiyhteisössä. Ne ovat nousemassa kirjoitetun
fanifiktion rinnalle yhtenä arvostettuna faniuden toteuttamisen muotona. Shipperit luokittelevat tekemiään videoita käyttämällä hyödyksi jo olemassa olevia fanifiktion luokittelutapoja,
jotka tuntemalla katsojat voivat löytää juuri itseään kiinnostavat shipperivideot. Toisen aineiston analyysin tulokset kertovat shipperiyden näkyvän lähes jokaisessa kommenteista esiin nousseessa viestityyppien pääluokassa. Shipperiys ilmeni niissä
keskusteluna hahmojen parinmuodostuksesta, videoiden kehittämisideointina, kiinnostavien kohtausten erittelemisenä ja erikoissanaston käyttönä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että shipperivideoiden tekeminen on monipuolinen tapa toteuttaa shipperiyttä. Videot haastavat niiden tekijät pohtimaan parhaita keinoja omien suosikkihahmojen suhteen esilletuomiseksi. Videoista käydyissä keskusteluissa pohditaan tämän tavoitteen onnistumista ja tuodaan esille omia mielipiteitä. Sosiaalinen media on antanut jo kauan olemassa olleelle ilmiölle maailmanlaajuisen areenan, jonka
avulla tavoitetaan niin vanhoja kuin uusiakin shippereitä.
sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen aineistona olivat televisiosarjojen Salaiset kansiot, Pokémon ja House pohjalta tehdyt shipperivideot ja niiden yhteyteen syntyneet keskusteluketjut. Shipperivideot ovat shippereiden tekemiä koosteita, joissa he ovat käyttäneet materiaalina kiinnostuksensa kohdetta, kuten televisiosarjaa. Ne ovat nähtävissä videopalvelu YouTubessa. Kustakin sarjasta videoita keskusteluineen oli
kolme kappaletta. Ensimmäisen aineiston muodostivat yhdeksän shipperivideota, jota tarkasteltiin käyttämällä apuna käsitekarttaa fanifiktion luokittelumahdollisuuksista. Tällä menettelyllä selvitettiin, millaisen roolin shipperivideot ovat saaneet shipperiyhteisössä. Toisen aineiston muodostivat yhdeksän keskusteluketjua, joista kommentteja kertyi yhteensä 871 kappaletta. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla selvitettiin
sitä, miten shipperiys keskusteluissa näkyi.
Ensimmäisen aineiston analyysin tulosten perusteella voidaan todeta, että shipperivideot ovat saaneet vakiintuneen roolin shipperiyhteisössä. Ne ovat nousemassa kirjoitetun
fanifiktion rinnalle yhtenä arvostettuna faniuden toteuttamisen muotona. Shipperit luokittelevat tekemiään videoita käyttämällä hyödyksi jo olemassa olevia fanifiktion luokittelutapoja,
jotka tuntemalla katsojat voivat löytää juuri itseään kiinnostavat shipperivideot. Toisen aineiston analyysin tulokset kertovat shipperiyden näkyvän lähes jokaisessa kommenteista esiin nousseessa viestityyppien pääluokassa. Shipperiys ilmeni niissä
keskusteluna hahmojen parinmuodostuksesta, videoiden kehittämisideointina, kiinnostavien kohtausten erittelemisenä ja erikoissanaston käyttönä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että shipperivideoiden tekeminen on monipuolinen tapa toteuttaa shipperiyttä. Videot haastavat niiden tekijät pohtimaan parhaita keinoja omien suosikkihahmojen suhteen esilletuomiseksi. Videoista käydyissä keskusteluissa pohditaan tämän tavoitteen onnistumista ja tuodaan esille omia mielipiteitä. Sosiaalinen media on antanut jo kauan olemassa olleelle ilmiölle maailmanlaajuisen areenan, jonka
avulla tavoitetaan niin vanhoja kuin uusiakin shippereitä.