"Lipposta naurattaa kysymys sosiaalisesta mediasta" Facebook presidentinvaaliehdokkaiden poliittisen mainonnan välineenä
Lukka, Päivi (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten merkittävä kampanjointiväline Facebook oli presidentinvaaliehdokkaille. Tutkimuksessa keskityttiin luomaan kuvaa Facebookista poliittisen mainonnan välineenä vuoden 2012 presidentinvaalissa ja siitä, millaisia vaikutuksia kampanjapäälliköt kokivat Facebook-kampanjoinnilla olleen ehdokkaan ja äänestäjän välisen viestinnän interaktiivisuuteen sekä ehdokkaan imagoon. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville, millaista lisäarvoa Facebookilla oli annettavanaan vaalikampanjoinnille ja muuttuivatko mielipiteet Facebook-kampanjoinnista ennen vaalia ja vaalin jälkeen.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella verkkokyselyllä. Kyselyn ensimmäinen, taustoittava osa lähetettiin kaikkien kahdeksan presidentinvaaliehdokkaan kampanjapäälliköille kesken kiivaimman kampanjoinnin tammikuun ensimmäisellä viikolla vuonna 2012. Toinen, syventävä osa lähetettiin heti vaalin toisen kierroksen jälkeen helmikuun ensimmäisellä viikolla. Ensimmäiseen osaan vastasi neljä ja toiseen kuusi kampanjapäällikköä kahdeksasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Facebook oli merkittävä poliittisen mainonnan väline presidentinvaalissa vuonna 2012. Kampanjapäälliköt kokivat, että Facebook-kampanjointi lisäsi ehdokkaan ja äänestäjän välistä interaktiivisuutta. Kampanjoinnin koettiin myös osaltaan vaikuttavan ehdokkaan imagoon. Jos ehdokas ei olisi ollenkaan kampanjoinut Facebookissa, sen olisi arveltu vaikuttaneen hänen imagoonsa kielteisesti: ehdokas olisi saattanut leimautua vanhanaikaiseksi tai saada vähemmän ääniä. Facebookin tuoma lisäarvo kampanjoinnille muodostui edullisuudesta, interaktiivisuudesta ja nopeudesta. Kampanjapäälliköiden mielipiteet Facebook-kampanjoinnista eivät merkittävästi muuttuneet ennen vaalia ja vaalin jälkeen. Kaikki vastanneet aikoivat käyttää Facebookia poliittisen mainonnan välineenä myös tulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella verkkokyselyllä. Kyselyn ensimmäinen, taustoittava osa lähetettiin kaikkien kahdeksan presidentinvaaliehdokkaan kampanjapäälliköille kesken kiivaimman kampanjoinnin tammikuun ensimmäisellä viikolla vuonna 2012. Toinen, syventävä osa lähetettiin heti vaalin toisen kierroksen jälkeen helmikuun ensimmäisellä viikolla. Ensimmäiseen osaan vastasi neljä ja toiseen kuusi kampanjapäällikköä kahdeksasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Facebook oli merkittävä poliittisen mainonnan väline presidentinvaalissa vuonna 2012. Kampanjapäälliköt kokivat, että Facebook-kampanjointi lisäsi ehdokkaan ja äänestäjän välistä interaktiivisuutta. Kampanjoinnin koettiin myös osaltaan vaikuttavan ehdokkaan imagoon. Jos ehdokas ei olisi ollenkaan kampanjoinut Facebookissa, sen olisi arveltu vaikuttaneen hänen imagoonsa kielteisesti: ehdokas olisi saattanut leimautua vanhanaikaiseksi tai saada vähemmän ääniä. Facebookin tuoma lisäarvo kampanjoinnille muodostui edullisuudesta, interaktiivisuudesta ja nopeudesta. Kampanjapäälliköiden mielipiteet Facebook-kampanjoinnista eivät merkittävästi muuttuneet ennen vaalia ja vaalin jälkeen. Kaikki vastanneet aikoivat käyttää Facebookia poliittisen mainonnan välineenä myös tulevaisuudessa.