YKSILÖURHEILIJAN KANSSA TEHDYN SPONSORISOPIMUKSEN KOHTUUTTOMUUS SPONSORIN NÄKÖKULMASTA
Lonkainen, Annukka (2018)
Lonkainen, Annukka
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Huippu-urheilu on viime vuosikymmeninä muuttunut aatteellisesta kansanliikkeestä valtavia rahasummia pyörittäväksi liiketoiminnaksi. Päästäkseen maailman urheilueliittiin täytyy lähes jokaisessa lajissa panostaa harjoitteluun ja kilpailukokemuksen kartuttamiseen niin intensiivisesti, että se vaatii huomattavaa taloudellista panostusta. Urheilu-uralla etenemisen optimoimiseksi useimmat yksilölajien edustajat pyrkivät solmimaan kannattavia yhteistyösopimuksia eri tahojen, tyypillisimmin tunnettujen ja menestyvien yritysten kanssa.
Käsittelen talousoikeuden pro gradu -tutkielmassani urheilun sponsorisopimuksiin liittyviä ongelmatilanteita erityisesti sponsoroivan yrityksen näkökulmasta. Sponsoriyhteistyön tarkoituksena on tuottaa hyötyä sekä urheilijalle että yritykselle. Saamansa taloudellisen tuen vastineeksi urheilija vuokraa oman positiivisen julkisuuskuvansa sponsorin markkinointikäyttöön tietyksi ajaksi. Jos kaikki sujuu ongelmitta, pystyy urheilija nostamaan harjoittelunsa laatua ja osallistumaan kansainvälisiin kisoihin. Yritys hyödyntää ihaillun urheilijan imagoa tuotteidensa näkyvyyden lisäämisessä ja myynnin edistämisessä.
Aina kaikki ei sujukaan suunnitelmien mukaan. Urheilijan julkisuuskuva saattaa muuttua negatiivisemmaksi esimerkiksi alkoholin käytön, dopingrikkomuksen tai sopimattoman kielenkäytön takia. Myös urheilijan suoritustason huononeminen tai vakava loukkaantuminen heikentävät hänen markkina-arvoaan. Urheilija saattaa myös lopettaa uransa ennakoitua aikaisemmin. Toisaalta myös sponsorin taloudelliset resurssit tai organisaation rakenteet saattavat heikentyä. Tässä tutkielmassa kartoitetaan niitä sopimusoikeudellisia keinoja, joita sponsorilla on käytettävissään sopimuskaudella tapahtuvien olosuhdemuutosten haitallisten vaikutusten minimoimiseksi. Erityisesti keskitytään tilanteisiin, joissa olosuhdemuutosten katsotaan kohtuuttomasti heikentävän sponsoriyhteistyötä.
Käsittelen talousoikeuden pro gradu -tutkielmassani urheilun sponsorisopimuksiin liittyviä ongelmatilanteita erityisesti sponsoroivan yrityksen näkökulmasta. Sponsoriyhteistyön tarkoituksena on tuottaa hyötyä sekä urheilijalle että yritykselle. Saamansa taloudellisen tuen vastineeksi urheilija vuokraa oman positiivisen julkisuuskuvansa sponsorin markkinointikäyttöön tietyksi ajaksi. Jos kaikki sujuu ongelmitta, pystyy urheilija nostamaan harjoittelunsa laatua ja osallistumaan kansainvälisiin kisoihin. Yritys hyödyntää ihaillun urheilijan imagoa tuotteidensa näkyvyyden lisäämisessä ja myynnin edistämisessä.
Aina kaikki ei sujukaan suunnitelmien mukaan. Urheilijan julkisuuskuva saattaa muuttua negatiivisemmaksi esimerkiksi alkoholin käytön, dopingrikkomuksen tai sopimattoman kielenkäytön takia. Myös urheilijan suoritustason huononeminen tai vakava loukkaantuminen heikentävät hänen markkina-arvoaan. Urheilija saattaa myös lopettaa uransa ennakoitua aikaisemmin. Toisaalta myös sponsorin taloudelliset resurssit tai organisaation rakenteet saattavat heikentyä. Tässä tutkielmassa kartoitetaan niitä sopimusoikeudellisia keinoja, joita sponsorilla on käytettävissään sopimuskaudella tapahtuvien olosuhdemuutosten haitallisten vaikutusten minimoimiseksi. Erityisesti keskitytään tilanteisiin, joissa olosuhdemuutosten katsotaan kohtuuttomasti heikentävän sponsoriyhteistyötä.