KÄYTETTÄVYYS VERKKOPANKISSA, Case-tutkimus laskun maksamisesta Aktian verkkopankissa
Lindholm, Terttu (2008)
Lindholm, Terttu
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa keskityttiin käytettävyyden käsitteen sisällölliseen ymmärtämiseen ja käytettävyyden arvioimiseen käyttäjän ja verkkopankkijärjestelmän välisessä vuorovaikutuksessa käyttöliittymän tasolla. Käyttöliittymästä käytiin läpi verkkopankin tärkeimmän palvelun, laskunmaksun, sivusto ja sen esitystapa.
Tutkielma on teoreettis-empiirinen, laadullinen tutkimus yhden verkkopankin tavasta toteuttaa maksamiseen liittyvät näyttöikkunat. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin käytettävyyttä tutkimusten valossa sekä määriteltiin tämän tutkimuksen keskeiset käsitteet. Empiirisessä osassa verkkopankin käytettävyyttä tarkasteltiin ensiksi tutkimuksen tekijän omana arviointina heuristisen käytettävyysarvioinnin menetelmällä ja toiseksi käyttöliittymän ominaisuuksia selvitettiin kuuden peruskäyttäjän haastattelujen pohjalta.
Teoriataustaa tutkittavalle ilmiölle kerättiin kirjallisista ja verkossa julkaistuista lähteistä. Empiirisessä osassa suoritettiin asiantuntija-arviointi käyden läpi Nielsenin heuristinen arviointilista jokaisessa tutkitun tehtäväkokonaisuuden näytössä. Lisäksi empiiristä aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, joissa peruskäyttäjiltä kysyttiin Normanin kognitiivista mallia soveltaen käyttökokemuksia pankin käyttöliittymästä. Tutkimuskohteesta kartoitettiin Nielsenin määrittelemiä käytettävyyden osatekijöitä: opittavuutta, muistettavuutta, tehokkuutta, virheettömyyttä ja miellyttävyyttä. Haastateltavien kanssa käytiin läpi myös Nielsenin heuristiikat näyttöjen paperikuvia apuna käyttäen. Käyttäjät arvioivat laskunmaksusivustoa kokonaisuutena, jolloin havainnot heuristiikkojen toteutumisesta ilmensivät käytettävyyden huomioimista palvelun suunnittelussa.
Tutkielma osoitti, että ko. verkkopankissa on käytettävyysongelmia. Heuristisella arvioinnilla löytyi suurimmat ongelmat sivuston ja linkkien epäjohdonmukaisuudesta, ja niiden nimeämisestä. Nämä puutteet vaikuttavat palvelun opittavuuteen ja tehokkuuteen mikä tuli esiin myös peruskäyttäjien haastatteluista. Käyttöliittymän toimivuutta, yleisilmettä ja miellyttävyyttä käyttäjät kuvasivat melko hyväksi. Käytettävyysongelmia syntyy turhan navigoinnin takia, toisaalta navigointi helpottaa käyttöä, kun on ensin kokeilemalla opetellut tehokkaimman navigointireitin.
Tutkielma on teoreettis-empiirinen, laadullinen tutkimus yhden verkkopankin tavasta toteuttaa maksamiseen liittyvät näyttöikkunat. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin käytettävyyttä tutkimusten valossa sekä määriteltiin tämän tutkimuksen keskeiset käsitteet. Empiirisessä osassa verkkopankin käytettävyyttä tarkasteltiin ensiksi tutkimuksen tekijän omana arviointina heuristisen käytettävyysarvioinnin menetelmällä ja toiseksi käyttöliittymän ominaisuuksia selvitettiin kuuden peruskäyttäjän haastattelujen pohjalta.
Teoriataustaa tutkittavalle ilmiölle kerättiin kirjallisista ja verkossa julkaistuista lähteistä. Empiirisessä osassa suoritettiin asiantuntija-arviointi käyden läpi Nielsenin heuristinen arviointilista jokaisessa tutkitun tehtäväkokonaisuuden näytössä. Lisäksi empiiristä aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, joissa peruskäyttäjiltä kysyttiin Normanin kognitiivista mallia soveltaen käyttökokemuksia pankin käyttöliittymästä. Tutkimuskohteesta kartoitettiin Nielsenin määrittelemiä käytettävyyden osatekijöitä: opittavuutta, muistettavuutta, tehokkuutta, virheettömyyttä ja miellyttävyyttä. Haastateltavien kanssa käytiin läpi myös Nielsenin heuristiikat näyttöjen paperikuvia apuna käyttäen. Käyttäjät arvioivat laskunmaksusivustoa kokonaisuutena, jolloin havainnot heuristiikkojen toteutumisesta ilmensivät käytettävyyden huomioimista palvelun suunnittelussa.
Tutkielma osoitti, että ko. verkkopankissa on käytettävyysongelmia. Heuristisella arvioinnilla löytyi suurimmat ongelmat sivuston ja linkkien epäjohdonmukaisuudesta, ja niiden nimeämisestä. Nämä puutteet vaikuttavat palvelun opittavuuteen ja tehokkuuteen mikä tuli esiin myös peruskäyttäjien haastatteluista. Käyttöliittymän toimivuutta, yleisilmettä ja miellyttävyyttä käyttäjät kuvasivat melko hyväksi. Käytettävyysongelmia syntyy turhan navigoinnin takia, toisaalta navigointi helpottaa käyttöä, kun on ensin kokeilemalla opetellut tehokkaimman navigointireitin.