Ordförråd i utveckling hos språkbadselever
Lilja, Päivi (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa olen tarkastellut kielikylpyoppilaiden kirjallisen tuottamisen kehitystä kielikylpykielessä eli ruotsissa. Tarkastelun kohteena ovat olleet vaasalaiset kielikylpyluokat 3, 6 ja 9. Näiltä luokilta kerätty tutkimusaineisto käsittää yhteensä 60 ainetta, joista 23 on vuosikurssilta 3, 16 ainetta on vuosikurssilta 6 ja 21 ainetta on vuosikurssilta 9. Tyttöjen kirjoittamia aineita on 38 ja poikien kirjoittamia on 22. Kirjoitelmien aiheena on joulun vietto Vaasassa.
Tarkoituksenani on ollut saada selville, onko kielikylpyoppilaiden kirjallisissa töissä sanastollisia eroavuuksia edellä mainittujen luokkien välillä ja kuinka kielen käyttö on kehittynyt ylemmille luokille tultaessa. Olen tehnyt sanastollista vertailua näillä luokilla myös tyttöjen ja poikien välillä. Vertailun kohteena ovat olleet kielikylpyoppilaiden tekstin tuottavuus, sanaluokkien (substantiivien, adjektiivien ja verbien) jakautuminen kirjoitelmissa, leksikaalisten sanojen määrä kokonaissanamäärästä, sanastollinen vaihtelu sekä sanojen keskipituus ja pitkien sanojen esiintyminen kirjoitelmissa. Lisäksi olen tarkastellut ensikielisten sanojen käyttöä sekä virikkeiden vaikutusta kielikylpyoppilaiden kirjoitelmiin. Virikkeinä kirjoittamisessa on käytetty sanoja ja kuvia.
Sanamäärien voimakas lisääntyminen, ensikielisten sanojen väheneminen ja sanapituuksien lisääntyminen aineistossani kertovat kielen voimakkaasta kehittymisestä. Lisäksi verbien käytön väheneminen ja substantiivien käytön lisääntyminen sekä leksikaalisten sanojen määrän ja sanastollisen vaihtelun lisääntyminen ovat osoitus kielenkäytön kehittymisestä kyseisillä luokilla. Tyttöjen ja poikien kielen käytön erot ovat suurimmat alemmilla luokilla ja alkavat tasoittua ylemmille luokille siirryttäessä. Virikkeiden käytöllä on tutkimuksessani ollut positiivinen vaikutus tyttöjen kirjoitelmien pituuteen vuosiluokilla 3 ja 6 sekä poikien kirjoitelmien pituuteen vuosiluokalla 9.
Tarkoituksenani on ollut saada selville, onko kielikylpyoppilaiden kirjallisissa töissä sanastollisia eroavuuksia edellä mainittujen luokkien välillä ja kuinka kielen käyttö on kehittynyt ylemmille luokille tultaessa. Olen tehnyt sanastollista vertailua näillä luokilla myös tyttöjen ja poikien välillä. Vertailun kohteena ovat olleet kielikylpyoppilaiden tekstin tuottavuus, sanaluokkien (substantiivien, adjektiivien ja verbien) jakautuminen kirjoitelmissa, leksikaalisten sanojen määrä kokonaissanamäärästä, sanastollinen vaihtelu sekä sanojen keskipituus ja pitkien sanojen esiintyminen kirjoitelmissa. Lisäksi olen tarkastellut ensikielisten sanojen käyttöä sekä virikkeiden vaikutusta kielikylpyoppilaiden kirjoitelmiin. Virikkeinä kirjoittamisessa on käytetty sanoja ja kuvia.
Sanamäärien voimakas lisääntyminen, ensikielisten sanojen väheneminen ja sanapituuksien lisääntyminen aineistossani kertovat kielen voimakkaasta kehittymisestä. Lisäksi verbien käytön väheneminen ja substantiivien käytön lisääntyminen sekä leksikaalisten sanojen määrän ja sanastollisen vaihtelun lisääntyminen ovat osoitus kielenkäytön kehittymisestä kyseisillä luokilla. Tyttöjen ja poikien kielen käytön erot ovat suurimmat alemmilla luokilla ja alkavat tasoittua ylemmille luokille siirryttäessä. Virikkeiden käytöllä on tutkimuksessani ollut positiivinen vaikutus tyttöjen kirjoitelmien pituuteen vuosiluokilla 3 ja 6 sekä poikien kirjoitelmien pituuteen vuosiluokalla 9.