Osallistuminen ja vaikutusten arviointi asemakaavanlaadinnassa
Leppäranta, Maarit (2008)
Leppäranta, Maarit
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Perustuslaissa, kuntalaissa ja laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta turvataan yksilön osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet viranomaisten päätöksenteossa. Nämä lait painottavat viranomaisten toimin-nan avoimuutta, yksilöiden ja yhteisöjen mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa viranomaisten toimintaan sekä mahdollisuuksia ilmaista mielipiteensä. Ympäristön suojelu, sen pilaantumattomuus, puhtaus, ter-veellisyys ja monimuotoisuus nähdään tärkeänä yhteiskunnallisena tavoitteena. Perustuslaissa on nimen-omaisesti turvattu jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön ja mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Myös kuntalain tavoitteena on kestävän kehityksen periaatteen huomioon ottaminen viranomaisten päätöksenteossa. Maankäyttön suunnittelulla on suuria vaikutuksia yksilöiden lähiympäristöön. Perusteltua onkin, että maankäyttö- ja rakennuslakiin sisältyvät viranomaisia koskevat velvoitteet osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien järjestämisestä sekä kaavan vaikutusten arvioin-nista. Maankäyttö- ja rakennuslaissa on omaksuttu laaja osallisen käsite, jonka perusteella kaikki ne yksi-löt ja yhteisöt, joiden asumiseen työntekoon ja muihin oloihin kaava saattaa vaikuttaa sekä ne viranomai-set ja yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään, voivat osallistua kaavan valmisteluun ja esittää näkemyksiään ja mielipiteitään. Osallistumisen ja vaikutusarvioinnin kannalta tärkeä on osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Sen avulla pyritään turvaamaan kaavoitusprosessissa osallistuminen ja vaikuttami-nen asioiden valmisteluun, suunnittelun vuorovaikutteisuus ja laatu, asiantuntemuksen monipuolisuus määrittelemällä ja erittelemällä osallistahot laajasti, sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä olevista asiois-ta. Lisäksi siinä kuvaillaan vaikutusten arvioinnin työvaiheet.
Tutkimuksessa tarkastellaan maankäyttö- ja rakennuslakia ja sen kaavoitusmenettelyä, osallistumista, vuorovaikutusta ja vaikutusten arviointia koskevia säännöksiä. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten maan-käyttö- ja rakennuslaki turvaa osallisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Samoin tarkastellaan sitä, mitä kaavan vaikutusten arviointi tarkoittaa. Osallistuminen ja vaikutusten arviointi kytkeytyvät yh-teen, joten tutkimuksen lopuksi pyritään tarkastelemaan käytännön kokemuksia, joiden perusteella voi-daan arvioida, miten lakia käytännössä sovelletaan. Tutkimusaineisto koostuu voimassa olevasta oikeudes-ta, lain valmisteluaineistosta ja oikeuskirjallisuudesta. Osallisten osallistumismahdollisuuksia ja vaikutus-ten arviointia pyritään lisäksi selventämään niiden tutkimusten avulla, joista käytännön kokemuksia ilme-nee.
Osallistuminen voidaan toteuttaa eri kaavahankkeissa eri tavoin. Osallistumismenettelyiden riittävyyttä arvioidaan aina kaavakohtaisesti. Samoin vaikutusten arviointi suoritetaan kaavahankkeen edellyttämällä tavalla kuitenkin niin, että arviointiprosessi tuottamat tutkimukset ja selvitykset antavat riittävän selkeän kuvan kaavan vaikutuksista. Vaikutusten arvioinnissa eri osallistahojen asiantuntemus ja tietämys pyritään kokoamaan yhteen ja luomaan uutta tietoa kaavaratkaisun perustaksi. Käytännön kaavahankkeista on havaittavissa ristiriitaista tietoa. Joissakin kaavahankkeissa osalliset kokevat osallistumisellaan olevan vaikutusta tehtyyn kaavaratkaisuun. Usein kuitenkin osalliset pettyvät siihen, ettei heidänmielipiteitään ole huomioitu. Samoin vaikutusten arviointi on puuttellista, kaavaratkaisussa kun ei ole riittävästi vaikutuksia selvitetty. Suunnittelukulttuuria, osallistumismenettelyjä sekä vaikutusten arviointia on syytä jatkossa kehittää edelleen
Tutkimuksessa tarkastellaan maankäyttö- ja rakennuslakia ja sen kaavoitusmenettelyä, osallistumista, vuorovaikutusta ja vaikutusten arviointia koskevia säännöksiä. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten maan-käyttö- ja rakennuslaki turvaa osallisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Samoin tarkastellaan sitä, mitä kaavan vaikutusten arviointi tarkoittaa. Osallistuminen ja vaikutusten arviointi kytkeytyvät yh-teen, joten tutkimuksen lopuksi pyritään tarkastelemaan käytännön kokemuksia, joiden perusteella voi-daan arvioida, miten lakia käytännössä sovelletaan. Tutkimusaineisto koostuu voimassa olevasta oikeudes-ta, lain valmisteluaineistosta ja oikeuskirjallisuudesta. Osallisten osallistumismahdollisuuksia ja vaikutus-ten arviointia pyritään lisäksi selventämään niiden tutkimusten avulla, joista käytännön kokemuksia ilme-nee.
Osallistuminen voidaan toteuttaa eri kaavahankkeissa eri tavoin. Osallistumismenettelyiden riittävyyttä arvioidaan aina kaavakohtaisesti. Samoin vaikutusten arviointi suoritetaan kaavahankkeen edellyttämällä tavalla kuitenkin niin, että arviointiprosessi tuottamat tutkimukset ja selvitykset antavat riittävän selkeän kuvan kaavan vaikutuksista. Vaikutusten arvioinnissa eri osallistahojen asiantuntemus ja tietämys pyritään kokoamaan yhteen ja luomaan uutta tietoa kaavaratkaisun perustaksi. Käytännön kaavahankkeista on havaittavissa ristiriitaista tietoa. Joissakin kaavahankkeissa osalliset kokevat osallistumisellaan olevan vaikutusta tehtyyn kaavaratkaisuun. Usein kuitenkin osalliset pettyvät siihen, ettei heidänmielipiteitään ole huomioitu. Samoin vaikutusten arviointi on puuttellista, kaavaratkaisussa kun ei ole riittävästi vaikutuksia selvitetty. Suunnittelukulttuuria, osallistumismenettelyjä sekä vaikutusten arviointia on syytä jatkossa kehittää edelleen