Pedagogiska studier för ämneslärare vid Vasa universitet. Studentreflektioner över studierna och språkläraryrket
Lenkkeri, Suvi (2009)
Lenkkeri, Suvi
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassani keskityn aineenopettajan pedagogisiin opintoihin Vaasan yliopistossa lukuvuonna 2008–2009, jolloin pedagogiset opinnot järjestettiin ensimmäistä kertaa Vaasan yliopistossa yhteistyössä Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen kanssa. Opintoihin osallistui 19 Vaasan yliopiston opiskelijaa siten, että seitsemällä on pääaineenaan ruotsin kieli, viidellä englannin kieli, neljällä nykysuomi ja kolmella saksan kieli.
Tavoitteenani on ensinnäkin kuvailla pedagogisten opintojen rakennetta Vaasan yliopistossa. Vaasassa on kaksi työryhmää, joista toinen suunnittelee opintojen rakennetta ja toinen harjoittelun rakennetta. Työryhmien tavoitteena on saada aikaan ainutlaatuinen Vaasan malli, jossa yhdistyvät tiiviisti aineopinnot, pedagogiset opinnot ja harjoittelu kenttäkouluissa. Keskeistä tutkielmassani ovat opiskelijoiden ajatukset ja mielipiteet opinnoista sekä opettajuudesta. Tavoitteenani on myös kartoittaa kiinnostusta pedagogisia opintoja kohtaan niiden opiskelijoiden keskuudessa, jotka ovat aloittaneet opintonsa Vaasan yliopistossa syksyllä 2008. Yksi tavoitteistani on myös selvittää kuinka opintoihin osallistuneet opiskelijat kokevat ruotsin kielen opettamisen kaksikielisessä Vaasassa. Vuonna 2008 opintonsa Vaasan yliopistossa aloittaneet opiskelijat katsovat, että pedagogiset opinnot ovat hyödyllinen yhdistelmä kieliopintojen kanssa. Kaksikielisen Vaasan sanotaan olevan hyödyllinen erityisesti ruotsin kieltä opiskeltaessa.
Pedagogiset opinnot Vaasan yliopistossa koetaan suurilta osilta positiivisesti. Opinnot täyttävät opiskelijoiden odotukset perustietojen ja –taitojen saavuttamisen osalta, vaikka kontaktiopetuspäiviin toivotaan muutoksia sisällön ja käytännön asioiden suhteen. Parhaimmaksi ja hyödyllisimmäksi opinnoissa katsotaan harjoittelut tavallisissa kenttäkouluissa. Myös osaavat mentorit ovat selvästi yksi opintojen onnistunein ja kehittävin osa. Tutustuessaan eri kouluihin ja koulutusasteisiin opiskelijat saavat hyvän ja realistisen kuvan nykypäivän opettajan työstä, jota opiskelijat kuvaavat haastavaksi mutta antoisaksi. Tulevat kieltenopettajat ovat sisäistäneet elinikäisen oppimisen osana työnkuvaa.
Tavoitteenani on ensinnäkin kuvailla pedagogisten opintojen rakennetta Vaasan yliopistossa. Vaasassa on kaksi työryhmää, joista toinen suunnittelee opintojen rakennetta ja toinen harjoittelun rakennetta. Työryhmien tavoitteena on saada aikaan ainutlaatuinen Vaasan malli, jossa yhdistyvät tiiviisti aineopinnot, pedagogiset opinnot ja harjoittelu kenttäkouluissa. Keskeistä tutkielmassani ovat opiskelijoiden ajatukset ja mielipiteet opinnoista sekä opettajuudesta. Tavoitteenani on myös kartoittaa kiinnostusta pedagogisia opintoja kohtaan niiden opiskelijoiden keskuudessa, jotka ovat aloittaneet opintonsa Vaasan yliopistossa syksyllä 2008. Yksi tavoitteistani on myös selvittää kuinka opintoihin osallistuneet opiskelijat kokevat ruotsin kielen opettamisen kaksikielisessä Vaasassa. Vuonna 2008 opintonsa Vaasan yliopistossa aloittaneet opiskelijat katsovat, että pedagogiset opinnot ovat hyödyllinen yhdistelmä kieliopintojen kanssa. Kaksikielisen Vaasan sanotaan olevan hyödyllinen erityisesti ruotsin kieltä opiskeltaessa.
Pedagogiset opinnot Vaasan yliopistossa koetaan suurilta osilta positiivisesti. Opinnot täyttävät opiskelijoiden odotukset perustietojen ja –taitojen saavuttamisen osalta, vaikka kontaktiopetuspäiviin toivotaan muutoksia sisällön ja käytännön asioiden suhteen. Parhaimmaksi ja hyödyllisimmäksi opinnoissa katsotaan harjoittelut tavallisissa kenttäkouluissa. Myös osaavat mentorit ovat selvästi yksi opintojen onnistunein ja kehittävin osa. Tutustuessaan eri kouluihin ja koulutusasteisiin opiskelijat saavat hyvän ja realistisen kuvan nykypäivän opettajan työstä, jota opiskelijat kuvaavat haastavaksi mutta antoisaksi. Tulevat kieltenopettajat ovat sisäistäneet elinikäisen oppimisen osana työnkuvaa.