Saksalainen talopakettimarkkinoiden toimintakenttä suomalaisen talopakettivalmistajaviejän näkökulmasta, Toimialakilpailun kartoitus
Leinonen, Soili (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on tarkastella Saksan talopakettimarkkinoilla tapahtuvaa toimialakilpailua suomalaisen talopakettivalmistajaviejän näkökulmasta seuraavien alatavoitteiden kautta. Ensimmäiseksi pyritään selvittämään olennaisimmat Saksan talopakettimarkkinoiden ympäristötekijät, jotka vaikuttavat suomalaisen talopakettivalmistajaviejän toimintaan Saksassa. Seuraavaksi selvitetään mitä jakelutievaihtoehtoja suomalaiset talopakettivalmistajat ovat käyttäneet viennissään Saksaan ja mitä tekijöitä suomalaisen talopakettivalmistajaviejän olisi huomioitava operaatiomuodoissaan. Lisäksi kuvaillaan Saksan talopakettimarkkinoiden toimialakilpailua, kilpailun strategisia ryhmiä sekä mitä vahvuuksia ja heikkouksia suomalaisella talopakettivalmistajaviejällä on toimiessaan Saksan talopakettimarkkinoilla. Lopuksi selvitetään mitä uhkia ja mahdollisuuksia suomalaisella talopakettiviejällä on Saksan talopakettimarkkinoilla.
Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan yrityksen kansainvälistymis- ja kilpailustrategiaa, toimialakilpailun analysointikeinoja, vientiä markkinoillemenostrategiana ja sen jakelutievaihtoehtoja. Empiriaosassa haastatellaan Saksassa toimintaa harjoittaneiden suomalaisten talopakettivalmistajien edustajia, saksalaisten talotehtaiden myyntiedustajia Saksassa sekä muita alan asiantuntijoita sekä Saksassa että Suomessa. Haastatteluissa saatuja tietoja on täydennetty ja tarkennettu tilastotiedoilla Saksan rakentamisesta ja asumisesta, lehtiartikkeleista sekä kirjallisuudesta saamilla tiedoilla.
Suomalaisen talopakettivalmistajaviejän tulisi huomioida Saksan 16 osavaltiota eroineen. Tuotteet on sopeutettava ja saksan kieltä osattava. Talopakettivalmistajien kesken kilpailu on normaalia, vaikka valmistajia on paljon. Keskeisiä kilpailubarometrejä ovat hinta, laatu, luotettavuus ja palvelu. Strateginen suunnitelmallisuus, läsnäolo ja uskottavuus talopakettimarkkinoilla, palvelu, verkostot sekä kilpailuetu ovat tärkeitä asioita Saksan toiminnassa. Talopakettiviejien tulisi suosia differointipainoitteista keskittymisstrategiaa Saksan toiminnoissaan ja yhteistyötä toiminnan kehittämisessä.
Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan yrityksen kansainvälistymis- ja kilpailustrategiaa, toimialakilpailun analysointikeinoja, vientiä markkinoillemenostrategiana ja sen jakelutievaihtoehtoja. Empiriaosassa haastatellaan Saksassa toimintaa harjoittaneiden suomalaisten talopakettivalmistajien edustajia, saksalaisten talotehtaiden myyntiedustajia Saksassa sekä muita alan asiantuntijoita sekä Saksassa että Suomessa. Haastatteluissa saatuja tietoja on täydennetty ja tarkennettu tilastotiedoilla Saksan rakentamisesta ja asumisesta, lehtiartikkeleista sekä kirjallisuudesta saamilla tiedoilla.
Suomalaisen talopakettivalmistajaviejän tulisi huomioida Saksan 16 osavaltiota eroineen. Tuotteet on sopeutettava ja saksan kieltä osattava. Talopakettivalmistajien kesken kilpailu on normaalia, vaikka valmistajia on paljon. Keskeisiä kilpailubarometrejä ovat hinta, laatu, luotettavuus ja palvelu. Strateginen suunnitelmallisuus, läsnäolo ja uskottavuus talopakettimarkkinoilla, palvelu, verkostot sekä kilpailuetu ovat tärkeitä asioita Saksan toiminnassa. Talopakettiviejien tulisi suosia differointipainoitteista keskittymisstrategiaa Saksan toiminnoissaan ja yhteistyötä toiminnan kehittämisessä.