BRÄNDITOIMISTON BRÄNDINRAKENNUSPROSESSIN KRIITTISET TEKIJÄT MIELIKUVATAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISESSA Case Contium
Lehtonen, Laura (2014)
Lehtonen, Laura
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Brändin rakentamisen ulkoistaminen lisääntyy lukuisista syistä ja siksi bränditoimistojen lukumäärä lisääntyy ja niiden välinen kilpailu kiristyy. Bränditoimiston kannalta on oleellista, että projektissa asetetut tavoitteet toteutuvat, sillä bränditoimisto valitaan usein referenssien tai word-of-mouthin perusteella. Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on arvioida, millä ehdoilla bränditoimiston brändinrakennusprosessi saavuttaa asetetut mielikuvalliset tavoitteet. Brändinrakennusprosessia tutkitaan siis bränditoimistojen kontekstissa.
Teoriaosuudessa tutustutaan aiemman kirjallisuuden valossa brändeihin sekä erilaisten brändinrakennusprosessien työkaluihin vaiheittain. Tämän pohjalta muodostetaan brändinrakennusprosessin toimivuuden kriteerit, joita pyritään yhdistämään bränditoimiston kontekstiin. Empiirisessä osuudessa bränditoimisto Contium Oy:n prosessia arvioitiin esimerkkitapauksen, teemahaastatteluiden sekä sekundääriaineiston avulla. Haastateltavina oli Contium Oy:n sekä esimerkkitapaus Yritys Ab:n edustajia. Contium Oy:n prosessia vertailtiin teoreettisessa osuudessa muodostettuihin prosessin toimivuuden kriteereihin. Lopuksi kirkastettiin vielä bränditoimiston prosessin toimivuuden ehdot.
Teemahaastatteluiden ja sekundääriaineiston avulla pystyttiin tunnistamaan bränditoimiston brändinrakennusprosessin toimivuuden kriteerit. Muun muassa asiakkaan ymmärtäminen jo ennen prosessin aloittamista ja tilanteen objektiivinen analyysi nousivat kriteereiksi tavoitteiden toteutumisen kannalta. Myös mielikuvatavoitteiden linjakkuus liiketoimintatavoitteiden kanssa sekä yritysjohdon ja henkilöstön sitouttaminen ja jalkauttaminen nousivat prosessin toimivuuden ehdoiksi. Myös tulosten seuranta koettiin oleelliseksi prosessin vaiheeksi, mutta ei välttämättömäksi tavoitteiden toteutumisen kannalta.
Teoriaosuudessa tutustutaan aiemman kirjallisuuden valossa brändeihin sekä erilaisten brändinrakennusprosessien työkaluihin vaiheittain. Tämän pohjalta muodostetaan brändinrakennusprosessin toimivuuden kriteerit, joita pyritään yhdistämään bränditoimiston kontekstiin. Empiirisessä osuudessa bränditoimisto Contium Oy:n prosessia arvioitiin esimerkkitapauksen, teemahaastatteluiden sekä sekundääriaineiston avulla. Haastateltavina oli Contium Oy:n sekä esimerkkitapaus Yritys Ab:n edustajia. Contium Oy:n prosessia vertailtiin teoreettisessa osuudessa muodostettuihin prosessin toimivuuden kriteereihin. Lopuksi kirkastettiin vielä bränditoimiston prosessin toimivuuden ehdot.
Teemahaastatteluiden ja sekundääriaineiston avulla pystyttiin tunnistamaan bränditoimiston brändinrakennusprosessin toimivuuden kriteerit. Muun muassa asiakkaan ymmärtäminen jo ennen prosessin aloittamista ja tilanteen objektiivinen analyysi nousivat kriteereiksi tavoitteiden toteutumisen kannalta. Myös mielikuvatavoitteiden linjakkuus liiketoimintatavoitteiden kanssa sekä yritysjohdon ja henkilöstön sitouttaminen ja jalkauttaminen nousivat prosessin toimivuuden ehdoiksi. Myös tulosten seuranta koettiin oleelliseksi prosessin vaiheeksi, mutta ei välttämättömäksi tavoitteiden toteutumisen kannalta.