Kaupallisuuden vaikutukset blogin uskottavuuteen
Lehikoinen, Moona (2014)
Lehikoinen, Moona
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana blogien rooli kuluttajien tiedonlähteenä on kasvanut, mikä on avannut myös markkinoinnille ja mainonnalle uusia ovia. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten blogin kaupallisuus vaikuttaa kuluttajien arvioon blogin uskottavuudesta. Kyseessä on eksploratiivinen eli kartoittava tutkimus, eikä tutkimuksella pyritä yleistettävyyteen.
Tutkielman teoria käsittelee blogien moniulotteista roolia ja aiheeseen liittyviä ristiriitoja. Nykyään blogit välittävät informaatiota tuotteista ja palveluista toimien sekä kuluttajien keskustelufoorumeina että markkinointikanavina. Yksityisblogeissa esiintyvä mainonta aiheuttaa hämmennystä kuluttajissa, sillä heille on usein epäselvää, milloin kyse on maksetusta sisällöstä ja milloin ei. Tämän vuoksi Asiakkuusmarkkinointiliitto luonnosteli blogeissa toteutettavan mainonnan tunnistettavuudesta ohjeistuksen, joka esitellään tutkielman teoreettisessa osuudessa.
Tutkielman empiirisessä osiossa toteutettiin kokeellinen tutkimus, jossa koeasetelman avulla tutkittiin, kuinka blogin kaupallisuus vaikuttaa kuluttajan arvioon blogissa esitellystä tuotteesta sekä tuoteinformaation lähteenä toimivan blogin uskottavuudesta. Vertailu- ja koeryhmille jaettiin kolme erilaista koeblogia, joissa tutkittavaa muuttujaa, kaupallisuutta, oli kontrolloitu. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja aineiston analysoinnissa käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä.
Kaupallisuuden vaikutuksia blogin uskottavuuteen tutkittiin erilaisten osa-alueiden kautta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että blogin kaupallisuudella oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus vain siihen, pitivätkö vastaajat bloggaajan mielipiteitä vilpittöminä. Epäkaupallisen blogin lukijoista useampi vastaaja piti bloggaajan mielipiteitä vilpittöminä kuin Asiakkuusmarkkinointiliiton ohjeistuksen mukaisen blogin lukijoista. Muihin uskottavuuden osa-alueisiin, kuten siihen, pitivätkö vastaajat bloggaajan mielipiteitä perusteltuina tai vaikuttiko informaatio laadukkaalta, ei kaupallisuudella ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.
Tutkielman teoria käsittelee blogien moniulotteista roolia ja aiheeseen liittyviä ristiriitoja. Nykyään blogit välittävät informaatiota tuotteista ja palveluista toimien sekä kuluttajien keskustelufoorumeina että markkinointikanavina. Yksityisblogeissa esiintyvä mainonta aiheuttaa hämmennystä kuluttajissa, sillä heille on usein epäselvää, milloin kyse on maksetusta sisällöstä ja milloin ei. Tämän vuoksi Asiakkuusmarkkinointiliitto luonnosteli blogeissa toteutettavan mainonnan tunnistettavuudesta ohjeistuksen, joka esitellään tutkielman teoreettisessa osuudessa.
Tutkielman empiirisessä osiossa toteutettiin kokeellinen tutkimus, jossa koeasetelman avulla tutkittiin, kuinka blogin kaupallisuus vaikuttaa kuluttajan arvioon blogissa esitellystä tuotteesta sekä tuoteinformaation lähteenä toimivan blogin uskottavuudesta. Vertailu- ja koeryhmille jaettiin kolme erilaista koeblogia, joissa tutkittavaa muuttujaa, kaupallisuutta, oli kontrolloitu. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja aineiston analysoinnissa käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä menetelmiä.
Kaupallisuuden vaikutuksia blogin uskottavuuteen tutkittiin erilaisten osa-alueiden kautta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että blogin kaupallisuudella oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus vain siihen, pitivätkö vastaajat bloggaajan mielipiteitä vilpittöminä. Epäkaupallisen blogin lukijoista useampi vastaaja piti bloggaajan mielipiteitä vilpittöminä kuin Asiakkuusmarkkinointiliiton ohjeistuksen mukaisen blogin lukijoista. Muihin uskottavuuden osa-alueisiin, kuten siihen, pitivätkö vastaajat bloggaajan mielipiteitä perusteltuina tai vaikuttiko informaatio laadukkaalta, ei kaupallisuudella ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.