Strategian jalkauttaminen
Laine, Kukka-Maaria (2009)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kriittisimmät tekijät, joiden avulla yritys selviää menestyksekkäästi strategian jalkauttamisesta. Lisäksi selvitetään, mitkä ovat ne viestintäkeinot joiden kautta henkilöstö ymmärtää ja oppii strategian sekä lopulta pystyy soveltamaan sitä jokapäiväisessä työssään automaattisesti. Johtajat uskovat, että henkilöstö sitoutuu yritykseen sekä strategiaan, onnistuneen ja tehokkaan jalkauttamisen myötä, mutta se mitä mieltä alaiset ovat, selviää tässä tutkimuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten strategian jalkauttaminen tapahtuu kokonaisuudessaan.
Strategian jalkauttamista pidetään nykyään yritysten yhtenä tärkeimmistä tehtävistä, sillä sen onnistumisen kautta henkilöstö saadaan toimimaan kohti yhteisiä tavoitteita. Jalkauttamisen päämääränä on saada henkilöstö ymmärtämään mitä strategialla tarkoitetaan sekä soveltamaan sitä työssään. Aihetta on tutkittu aikaisemmin hyvin vähän, ja enemmänkin johtajien kuin alaisten näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa jalkauttamista käsitellään kokonaisvaltaisesti, kuitenkin keskittyen henkilöstön oppimiseen ja ymmärtämiseen. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta: johtajat, viestintä ja alaiset. Empiirinen aineisto tutkimukseen on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla sekä kyselylomakkeita käyttämällä, eräältä Suomessa toimivalta kansainväliseltä organisaatiolta.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa yrityksen henkilöstöstä on sitoutunut yritykseen sekä strategiaan. Toisin syyt, miksi näin on tapahtunut, ovat osittain ristiriidassa aikaisemman kirjallisuuden kanssa. Henkilöstön mielestä strategian jalkauttamisen onnistuminen vaatii monipuolisesti eri viestintäkanavien käyttöä. He uskovat, että avoimella kommunikaatiolla on keskeisin merkitys. Kriittiset tekijät jalkauttamisessa ovat sellaisia, joita jokaisen yrityksen pitäisi toteuttaa kaikessa tekemisessään joka päivä.
Strategian jalkauttamista pidetään nykyään yritysten yhtenä tärkeimmistä tehtävistä, sillä sen onnistumisen kautta henkilöstö saadaan toimimaan kohti yhteisiä tavoitteita. Jalkauttamisen päämääränä on saada henkilöstö ymmärtämään mitä strategialla tarkoitetaan sekä soveltamaan sitä työssään. Aihetta on tutkittu aikaisemmin hyvin vähän, ja enemmänkin johtajien kuin alaisten näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa jalkauttamista käsitellään kokonaisvaltaisesti, kuitenkin keskittyen henkilöstön oppimiseen ja ymmärtämiseen. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta: johtajat, viestintä ja alaiset. Empiirinen aineisto tutkimukseen on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla sekä kyselylomakkeita käyttämällä, eräältä Suomessa toimivalta kansainväliseltä organisaatiolta.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa yrityksen henkilöstöstä on sitoutunut yritykseen sekä strategiaan. Toisin syyt, miksi näin on tapahtunut, ovat osittain ristiriidassa aikaisemman kirjallisuuden kanssa. Henkilöstön mielestä strategian jalkauttamisen onnistuminen vaatii monipuolisesti eri viestintäkanavien käyttöä. He uskovat, että avoimella kommunikaatiolla on keskeisin merkitys. Kriittiset tekijät jalkauttamisessa ovat sellaisia, joita jokaisen yrityksen pitäisi toteuttaa kaikessa tekemisessään joka päivä.