Design management yrityksen markkinointistrategiana Ruotsissa
Laine, Elisa (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on selvittää miten design managementia voidaan hyödyntää yrityksen markkinointistrategiana Ruotsissa. Tutkielmassa käytetty lähdeaineisto koostuu aihealuetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Tutkielman teoriaosa muodostetaan siten, että aluksi selvitetään design managementin merkitys yrityksen liiketoiminnalle sekä miten design managementia toteutetaan yrityksessä design management -prosessin keinoin. Tämän jälkeen tarkastellaan yrityksen tuotteen, toimintaympäristön, viestinnän ja henkilöstön käyttäytymisen tarkoitusta, sisältöä ja ominaisuuksia design managementin osa-alueina, ja niiden hyödyntämistä design managementin toteuttamisessa käytännössä. Lisäksi tarkastellaan Luulajan ja Malmön markkina-alueita case-yritys Pentik Oy:n näkökulmasta sekä analysoidaan designtuotteiden kysyntää Ruotsissa. Alan kirjallisuuteen pohjautuen muodostetaan design management -prosessia kuvaava malli, jonka paikkansapitävyyttä tutkitaan empiriaosassa.
Case-yrityksen näkemystä design managementista sekä sen toteuttamisesta verrataan tutkielman teoriaosassa muodostettuun malliin design management -prosessista. Lisäksi Pentik Oy:n Luulajan liikkeessä toteutetun asiakaskyselyn vastauksia verrataan teoriaan ruotsalaisista designkuluttajista. Tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen osan pohjalta pyritään muodostamaan Pentik Oy:lle design management -strategiat Ruotsin markkinoille. Tutkimustulosten perusteella design managementiin liittyvät teoriat saivat vahvistusta case-yrityksen kokemukseen pohjautuen ja asiakaskyselyn perusteella havaitut ruotsalaisten mielikuvat kodinsisustukseen liittyen noudattivat teoriaosuudessa muodostettua kuvaa ruotsalaisista designkuluttajina. Esille nousee tuotteen ja toimintaympäristön design management -strategioiden merkitys Pentik Oy:n keskeisen sanoman heijastajana ja suunnan antajana yrityksen viestinnälle sekä henkilöstön käyttäytymiselle. Lisäksi Ruotsin markkinoiden osalta esiin nousee kuva laadukkuutta, hyvää muotoilua ja yhdisteltävyyttä arvostavasta branditietoisesta designkuluttajasta.
Tutkielman teoriaosa muodostetaan siten, että aluksi selvitetään design managementin merkitys yrityksen liiketoiminnalle sekä miten design managementia toteutetaan yrityksessä design management -prosessin keinoin. Tämän jälkeen tarkastellaan yrityksen tuotteen, toimintaympäristön, viestinnän ja henkilöstön käyttäytymisen tarkoitusta, sisältöä ja ominaisuuksia design managementin osa-alueina, ja niiden hyödyntämistä design managementin toteuttamisessa käytännössä. Lisäksi tarkastellaan Luulajan ja Malmön markkina-alueita case-yritys Pentik Oy:n näkökulmasta sekä analysoidaan designtuotteiden kysyntää Ruotsissa. Alan kirjallisuuteen pohjautuen muodostetaan design management -prosessia kuvaava malli, jonka paikkansapitävyyttä tutkitaan empiriaosassa.
Case-yrityksen näkemystä design managementista sekä sen toteuttamisesta verrataan tutkielman teoriaosassa muodostettuun malliin design management -prosessista. Lisäksi Pentik Oy:n Luulajan liikkeessä toteutetun asiakaskyselyn vastauksia verrataan teoriaan ruotsalaisista designkuluttajista. Tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen osan pohjalta pyritään muodostamaan Pentik Oy:lle design management -strategiat Ruotsin markkinoille. Tutkimustulosten perusteella design managementiin liittyvät teoriat saivat vahvistusta case-yrityksen kokemukseen pohjautuen ja asiakaskyselyn perusteella havaitut ruotsalaisten mielikuvat kodinsisustukseen liittyen noudattivat teoriaosuudessa muodostettua kuvaa ruotsalaisista designkuluttajina. Esille nousee tuotteen ja toimintaympäristön design management -strategioiden merkitys Pentik Oy:n keskeisen sanoman heijastajana ja suunnan antajana yrityksen viestinnälle sekä henkilöstön käyttäytymiselle. Lisäksi Ruotsin markkinoiden osalta esiin nousee kuva laadukkuutta, hyvää muotoilua ja yhdisteltävyyttä arvostavasta branditietoisesta designkuluttajasta.