Satamien merkitys toimitusketjujen häiriöttömyyden edistämisessä
Askola, Hanna (2013)
Askola, Hanna
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suomen vienti-, tuonti- ja transitoliikenteestä valtaosa kuljetetaan satamien kautta. Suomalaisia satamia pidetään usein kuljetusketjujen pullonkauloina, mutta tätä olettamusta on tutkittu verrattain vähän toimitusketjujen näkökulmasta. Toimitusketjuissa pyritään tuottamaan loppuasiakkaille heidän odotustensa mukaista lisäarvoa, jota erilaiset häiriöt voivat vähentää. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten satamissa voitaisiin edistää toimitusketjujen häiriöttömyyttä.
Tutkimus koostui teoreettisesta tarkastelusta ja haastattelututkimuksesta. Teoriaosiossa tarkasteltiin toimitusketjun asiakasvaatimuksia, häiriöitä ja niiden hallintaa, merikuljetuksia ja satamia osana toimitusketjuja, suomalaista satamaverkkoa ja sen toimintaympäristöä sekä häiriöttömyyttä suomalaisissa satamatoiminnoissa. Empiirisessä osiossa perehdyttiin asiakasvaatimuksiin ja häiriöihin sekä niiden hallintaan 13 satamiin erikoistuneen asiantuntijan haastattelussa.
Tutkimuksessa havaittiin useita häiriöiden syitä sekä niiden vaikutuksia ja toistuvuuksia. Satamissa esiintyy sekä satamasidonnaisista syistä että ulkoisista olosuhteista aiheutuvia ennakoitavia ja äkillisiä häiriöitä. Häiriöiden vaikutukset johtavat viiveisiin, lisäkustannuksiin sekä vaurioihin toimitusketjuissa. Kriittisimpiä ovat usein toistuvat ja suurivaikutteiset häiriöt. Koska useimmat häiriöt ovat pieniä, jäävät niiden juurisyyt sekä asiakkaalle koituva haitta selvittämättä.
Ennakoiviin satamasidonnaisiin häiriöihin voidaan varautua organisaatioiden riskitarkastelun avulla, ja ennakoitaviin ulkoisista olosuhteista aiheutuviin häiriöihin varautua satamien, yritysten, viranomaisten sekä poliittisten toimijoiden välisen yhteistyön avulla. Äkillisistä satamasidonnaisista ja olosuhteista aiheutuvia häiriöitä voidaan lieventää organisaatiokohtaisten palautumistoimintamallien sekä yhteistyöverkostojen avulla. Tulosten pohjalta laadittiin häiriöttömyyteen pyrkivää toimitusketjua tukevan ideaalisen satamakonseptin kehys sekä esiteltiin, miten sitä voitaisiin tavoitella. Suomalaisten satamakonseptien perusedellytyksiä ovat toimitusvarmuuden turvaaminen ja asiakasvaatimusten mukaisten odotusten täyttäminen.
Tutkimus koostui teoreettisesta tarkastelusta ja haastattelututkimuksesta. Teoriaosiossa tarkasteltiin toimitusketjun asiakasvaatimuksia, häiriöitä ja niiden hallintaa, merikuljetuksia ja satamia osana toimitusketjuja, suomalaista satamaverkkoa ja sen toimintaympäristöä sekä häiriöttömyyttä suomalaisissa satamatoiminnoissa. Empiirisessä osiossa perehdyttiin asiakasvaatimuksiin ja häiriöihin sekä niiden hallintaan 13 satamiin erikoistuneen asiantuntijan haastattelussa.
Tutkimuksessa havaittiin useita häiriöiden syitä sekä niiden vaikutuksia ja toistuvuuksia. Satamissa esiintyy sekä satamasidonnaisista syistä että ulkoisista olosuhteista aiheutuvia ennakoitavia ja äkillisiä häiriöitä. Häiriöiden vaikutukset johtavat viiveisiin, lisäkustannuksiin sekä vaurioihin toimitusketjuissa. Kriittisimpiä ovat usein toistuvat ja suurivaikutteiset häiriöt. Koska useimmat häiriöt ovat pieniä, jäävät niiden juurisyyt sekä asiakkaalle koituva haitta selvittämättä.
Ennakoiviin satamasidonnaisiin häiriöihin voidaan varautua organisaatioiden riskitarkastelun avulla, ja ennakoitaviin ulkoisista olosuhteista aiheutuviin häiriöihin varautua satamien, yritysten, viranomaisten sekä poliittisten toimijoiden välisen yhteistyön avulla. Äkillisistä satamasidonnaisista ja olosuhteista aiheutuvia häiriöitä voidaan lieventää organisaatiokohtaisten palautumistoimintamallien sekä yhteistyöverkostojen avulla. Tulosten pohjalta laadittiin häiriöttömyyteen pyrkivää toimitusketjua tukevan ideaalisen satamakonseptin kehys sekä esiteltiin, miten sitä voitaisiin tavoitella. Suomalaisten satamakonseptien perusedellytyksiä ovat toimitusvarmuuden turvaaminen ja asiakasvaatimusten mukaisten odotusten täyttäminen.