Lasten verkkosivuston informaatioarkkitehtuuri: sivuston kehittäminen rakenteellisin keinoin
Lahti, Matti (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kaikkien verkkosivustojen ja järjestelmien taustalla on informaatioarkkitehtuuri, joka määrittää koko järjestelmän toimintaa. Verkkosivuston informaatioarkkitehtuuri koostuu verkkosivuston rakenteen, navigaation, nimeämisperiaatteiden ja visuaalisten metaforien sekä hakutoimintojen suunnittelusta. Verkkosivustojen ollessa kyseessä sisältö järjestetään palvelimelle siten, että käyttäjä saa sen mahdollisimman helposti käyttöönsä. Toimiva tietojärjestelmä on yksi tärkeimmistä edellytyksistä verkkosivuston hyvälle käytettävyydelle.
Tutkielman tavoitteena on pohtia, miten informaatioarkkitehtuurisuunnittelulla voidaan tukea lasten tapoja käyttää Internetiä. Verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin uudistuksia pohditaan verkkosivuston käytettävyyden näkökulmasta. Samalla luodaan pohjaa 6–12-vuotiaille lapsille suunnattujen verkkosivustojen suunnittelutyölle. Lasten ja aikuisten välisiä eroja käsitellään lasten havainnointia ja ajattelun kehittymistä tarkastelevan teorian kautta, joka yhdistetään aiempien tutkimusten havaintoihin.
Työ on suoritettu pääasiassa integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa esiteltyjen teorioiden pohjalta luodaan yhtenäinen käsitys siitä, minkälaisia Internetin käyttäjiä lapset ovat ja miten heidät tulee ottaa huomioon verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin suunnittelussa. Lopuksi havaintojen ja tuloksien pohjalta uudistetaan eräs lapsille suunnattu verkkosivusto.
Tutkielman tuloksena saatiin selville lasten havainnointikyvyn hahmottaa erilaisia värejä ja muotoja olevan jo viiden vuoden iässä samalla tasolla kuin aikuisella. Erot ovat lähinnä ajattelun kehittyneisyydessä ja käytettyjen verkkosivustojen sisällöissä. Havaintojen perusteella voitiin määritellä verkkosivuston suunnittelutyössä tärkeimmäksi rakenteen loogisuus ja toimivuus. Verkkosivustojen graafinen ilme ja sisällön suunnittelu todettiin rakenteen lisäksi verkkosivuston toimivuutta ja luotettavuutta määrittäviksi tekijöiksi. Niiden tutkiminen jatkossa parantaa lasten verkkosivustojen käytettävyyttä ja luotettavuutta.
Tutkielman tavoitteena on pohtia, miten informaatioarkkitehtuurisuunnittelulla voidaan tukea lasten tapoja käyttää Internetiä. Verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin uudistuksia pohditaan verkkosivuston käytettävyyden näkökulmasta. Samalla luodaan pohjaa 6–12-vuotiaille lapsille suunnattujen verkkosivustojen suunnittelutyölle. Lasten ja aikuisten välisiä eroja käsitellään lasten havainnointia ja ajattelun kehittymistä tarkastelevan teorian kautta, joka yhdistetään aiempien tutkimusten havaintoihin.
Työ on suoritettu pääasiassa integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa esiteltyjen teorioiden pohjalta luodaan yhtenäinen käsitys siitä, minkälaisia Internetin käyttäjiä lapset ovat ja miten heidät tulee ottaa huomioon verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin suunnittelussa. Lopuksi havaintojen ja tuloksien pohjalta uudistetaan eräs lapsille suunnattu verkkosivusto.
Tutkielman tuloksena saatiin selville lasten havainnointikyvyn hahmottaa erilaisia värejä ja muotoja olevan jo viiden vuoden iässä samalla tasolla kuin aikuisella. Erot ovat lähinnä ajattelun kehittyneisyydessä ja käytettyjen verkkosivustojen sisällöissä. Havaintojen perusteella voitiin määritellä verkkosivuston suunnittelutyössä tärkeimmäksi rakenteen loogisuus ja toimivuus. Verkkosivustojen graafinen ilme ja sisällön suunnittelu todettiin rakenteen lisäksi verkkosivuston toimivuutta ja luotettavuutta määrittäviksi tekijöiksi. Niiden tutkiminen jatkossa parantaa lasten verkkosivustojen käytettävyyttä ja luotettavuutta.