Strateginen orientaatio kasvukäyttäytymisen taustalla. Vertaileva casetutkimus Etelä-Pohjanmaan pienistä elintarvikeyrityksistä
Käkelä, Elina (2007)
Käkelä, Elina
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan pienten eteläpohjalaisten elintarvikeyritysten kasvukäyttäytymistä. Etelä-Pohjanmaa on kansallisesti merkittävä elintarvikemaakunta, jonka menestyksen perustana ovat pääasiassa alueen muutamat isot yritykset. Kasvua osoittaneiden pk-yritysten määrä on Etelä-Pohjanmaalla suhteellisen pieni. Alueellisen kilpailukyvyn kannalta olisikin tärkeä tunnistaa, miksi pienillä yrityksillä ei ole ollut enempää kasvuliikehdintää.
Kasvua voidaan lähestyä kiinnittämällä huomio lukuisiin eri tekijöihin. Tässä tutkimuksessa kasvukäyttäytymisen viitekehys rakennetaan strategisen orientaation pohjalta, joka sisältää kasvun mahdollistavan yrittäjämäisen ja kasvun estävän konservatiivisen ulottuvuuden. Yrittäjätypologiat, Miles & Snown yritystyypit ja funktionaalinen orientoituminen yhdistetään myös strategista orientaatiota avaaviksi tekijöiksi. Tutkimus toteutettiin vertailevan tutkimusasetelman avulla siten, että mukaan valittiin kasvultaan erilaisia pieniä yrityksiä. Kymmenen yrittäjän/ toimitusjohtajan kanssa käytyä avointa haastattelua toteutettiin critical incidents -tekniikan mukaisesti keskustelemalla yritysten merkityksellisistä tapahtumista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Strategiseen orientaatioon rinnastettavat aikaisemmat tutkimukset tukevat pääosin tutkimustuloksia. Yrityksiä ei voitu kuitenkaan sijoittaa yksiselitteisesti yrittäjämäiseen tai konservatiiviseen orientaatioon, sillä yrityksistä löytyi molempia piirteitä kasvukäyttäytymisestä huolimatta. Yrittäjän kasvuhalu, aktiivinen ja proaktiivinen käyttäytyminen, yhteistyötahot (asiakkaat) ja tuotantoon suunnatut kehittämispanokset olivat kasvun mahdollistajia. Yritysten tuotekehityspanostuksia ei saatu realisoitumaan kasvuna. Kiristyvä kilpailu, vähäiset taloudelliset resurssit ja yrittäjän kasvuhaluttomuus esiintyivät merkittävimpinä kasvun hidasteina.
Kasvua voidaan lähestyä kiinnittämällä huomio lukuisiin eri tekijöihin. Tässä tutkimuksessa kasvukäyttäytymisen viitekehys rakennetaan strategisen orientaation pohjalta, joka sisältää kasvun mahdollistavan yrittäjämäisen ja kasvun estävän konservatiivisen ulottuvuuden. Yrittäjätypologiat, Miles & Snown yritystyypit ja funktionaalinen orientoituminen yhdistetään myös strategista orientaatiota avaaviksi tekijöiksi. Tutkimus toteutettiin vertailevan tutkimusasetelman avulla siten, että mukaan valittiin kasvultaan erilaisia pieniä yrityksiä. Kymmenen yrittäjän/ toimitusjohtajan kanssa käytyä avointa haastattelua toteutettiin critical incidents -tekniikan mukaisesti keskustelemalla yritysten merkityksellisistä tapahtumista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Strategiseen orientaatioon rinnastettavat aikaisemmat tutkimukset tukevat pääosin tutkimustuloksia. Yrityksiä ei voitu kuitenkaan sijoittaa yksiselitteisesti yrittäjämäiseen tai konservatiiviseen orientaatioon, sillä yrityksistä löytyi molempia piirteitä kasvukäyttäytymisestä huolimatta. Yrittäjän kasvuhalu, aktiivinen ja proaktiivinen käyttäytyminen, yhteistyötahot (asiakkaat) ja tuotantoon suunnatut kehittämispanokset olivat kasvun mahdollistajia. Yritysten tuotekehityspanostuksia ei saatu realisoitumaan kasvuna. Kiristyvä kilpailu, vähäiset taloudelliset resurssit ja yrittäjän kasvuhaluttomuus esiintyivät merkittävimpinä kasvun hidasteina.