"Paljon melua pilakuvista." Pilakuvakiistan uutisoinnin kehykset ja muslimeista tuotettu kuva Helsingin Sanomissa
Kujala, Ninna (2007)
Kujala, Ninna
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Helsingin Sanomat uutisoi vuonna 2006 puhjennutta kansainvälistä pilakuvakiistaa. Tarkastelen ensinnäkin sitä, miten lehti kehysti kiistaa eli teki siitä ilmiönä ymmärrettävän. Lisäksi tutkin miten kiistan toisena osapuolena näyttäytyvät muslimit representoitiin kiistan yhteydessä. Kiista syntyi tanskalaisen Jyllands-Posten–lehden julkaistua islamia pilkkaavia pilapiirroksia. Seurauksena muslimimaailman ja länsimaiden välit kiristyivät ja synnyttivät vakavan kansainvälisen konfliktin. Tutkimusaineistona ovat Helsingin Sanomien pilakuvakiistaa käsittelevät journalistiset tekstit sekä niitä kuvittavat lehtikuvat aikavälillä 28.12.2005 – 11.4.2006.
Tutkimus pohjautuu journalismintutkimuksessa käytettävään kehysanalyysiin. Sen taustalla on ajatus toimittajista rutinoituneina informaation käsittelijöinä, jotka usein tiedos-tamattaan hyödyntävät tiettyjä kehyksiä maailman tapahtumista raportoidessaan. Kehykset ovat skeemojen kaltaisia, maailman hahmottamiseen ja ymmärtämiseen viittaavia tulkintamalleja. Tutkimuksen taustalla on konstruktionistinen käsitys, jonka mu-kaan median representaatiot ovat aina jostain näkökulmasta tuotettuja. Näin ollen toimittajat eivät raportoi heijastuksenomaisesti maailman tapahtumista, vaan ovat osal-taan tuottamassa tapahtumista mediassa rakentuvaa kertomusta. Pilakuvakiistasta tuotetun uutisoinnin tarkastelu on mielenkiintoista, sillä se kosketti niin läheisesti lehdistön omaa kivijalkaa, sananvapautta. Median rakentama kuva muslimeista ansaitsee lähemmän tarkastelun siksi, että median muslimeja koskevien representaatioiden on usein todettu olevan yksipuolisia, uskontoa ja väkivaltaa korostavia.
Pilakuvakiistasta uutisoitaessa hallitseviksi kehyksiksi muodostuvat uhkan ja fanaattisuuden kehykset. Uhkan kehyksessä uutisoinnin keskiöön nousee sananvapauden puo-lustaminen uskontoihin liittyviltä rajoituksilta. Fanaattisuuden kehyksessä kiistan käsittelyn keskipisteenä ovat muslimit. Fanaattisuuden kehys tuotetaan pitkälti lehtikuvien kautta, joilla luodaan kuvaa muslimeista fanaattisina ja ylireagoivina kiih-koilijoina. Hallitsevien kehysten ohella tapahtumia kehystetään vastakkainasettelun, myötätunnon, syyllisten sekä hallinnan kehyksillä.
Tutkimus pohjautuu journalismintutkimuksessa käytettävään kehysanalyysiin. Sen taustalla on ajatus toimittajista rutinoituneina informaation käsittelijöinä, jotka usein tiedos-tamattaan hyödyntävät tiettyjä kehyksiä maailman tapahtumista raportoidessaan. Kehykset ovat skeemojen kaltaisia, maailman hahmottamiseen ja ymmärtämiseen viittaavia tulkintamalleja. Tutkimuksen taustalla on konstruktionistinen käsitys, jonka mu-kaan median representaatiot ovat aina jostain näkökulmasta tuotettuja. Näin ollen toimittajat eivät raportoi heijastuksenomaisesti maailman tapahtumista, vaan ovat osal-taan tuottamassa tapahtumista mediassa rakentuvaa kertomusta. Pilakuvakiistasta tuotetun uutisoinnin tarkastelu on mielenkiintoista, sillä se kosketti niin läheisesti lehdistön omaa kivijalkaa, sananvapautta. Median rakentama kuva muslimeista ansaitsee lähemmän tarkastelun siksi, että median muslimeja koskevien representaatioiden on usein todettu olevan yksipuolisia, uskontoa ja väkivaltaa korostavia.
Pilakuvakiistasta uutisoitaessa hallitseviksi kehyksiksi muodostuvat uhkan ja fanaattisuuden kehykset. Uhkan kehyksessä uutisoinnin keskiöön nousee sananvapauden puo-lustaminen uskontoihin liittyviltä rajoituksilta. Fanaattisuuden kehyksessä kiistan käsittelyn keskipisteenä ovat muslimit. Fanaattisuuden kehys tuotetaan pitkälti lehtikuvien kautta, joilla luodaan kuvaa muslimeista fanaattisina ja ylireagoivina kiih-koilijoina. Hallitsevien kehysten ohella tapahtumia kehystetään vastakkainasettelun, myötätunnon, syyllisten sekä hallinnan kehyksillä.