Yrityskoon vaikutus juhlapäiväanomaliaan Suomen osakemarkkinoilla
Koivisto, Samuli (2010)
Koivisto, Samuli
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan juhlapäiväanomalian esiintymistä Suomen osakemarkkinoilla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, eroavat juhlapäi-vää edeltävän tai jälkeisen päivät tuotot normaaleista kaupankäyntipäivistä. Päätarkoituksena on tutkia, vaikuttaako yrityskoko mahdollisen juhlapäi-väanomalian voimakkuuteen.
Teoriaosassa esitellään osakemarkkinoiden peruskäsitteistöä, käydään läpi tehokkaiden osakemarkkinoiden määritelmät sekä havainnollistetaan yleisimmät osakkeiden arvonmääritysmallit. Lisäksi esitellään yleisimpiä säännönmukaisia poikkeuksia markkinatehokkuudesta, sekä käydään läpi behavioristinen rahoitusteoria, joka on yksi anomalioiden selittävistä tekijöistä. Tutkimusaineistona käytetään Helsingin pörssissä listattuja osakkeita sekä niistä muodostuvia indeksejä ajanjaksolla 2000–2009. Tutkimusmenetelminä käytetään regressioanalyysiä ja varianssianalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että juhlapäiväanomalia esiintyy Suomen osake-markkinoilla. Anomalia esiintyi juhlapäivän jälkeisenä päivänä kaiken kokoisilla yrityksillä pois luettuna Nokia, jolla anomalia esiintyi ennen juhlapyhää. Tutkimuksessa saatiin selville, että anomalia esiintyy voimakkaampana suurilla yrityksillä.
Teoriaosassa esitellään osakemarkkinoiden peruskäsitteistöä, käydään läpi tehokkaiden osakemarkkinoiden määritelmät sekä havainnollistetaan yleisimmät osakkeiden arvonmääritysmallit. Lisäksi esitellään yleisimpiä säännönmukaisia poikkeuksia markkinatehokkuudesta, sekä käydään läpi behavioristinen rahoitusteoria, joka on yksi anomalioiden selittävistä tekijöistä. Tutkimusaineistona käytetään Helsingin pörssissä listattuja osakkeita sekä niistä muodostuvia indeksejä ajanjaksolla 2000–2009. Tutkimusmenetelminä käytetään regressioanalyysiä ja varianssianalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että juhlapäiväanomalia esiintyy Suomen osake-markkinoilla. Anomalia esiintyi juhlapäivän jälkeisenä päivänä kaiken kokoisilla yrityksillä pois luettuna Nokia, jolla anomalia esiintyi ennen juhlapyhää. Tutkimuksessa saatiin selville, että anomalia esiintyy voimakkaampana suurilla yrityksillä.