Aikakauslehtien kuvamaailmat. Kuva-aiheiden ja kuvatyylien tarkastelua
Kauppinen, Anne (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmassani analysoin eri kohderyhmille suunnattujen aikakauslehtien artikkelien kuvitusta. Kuvituksessa käytettyjä valokuvia ja piirroksia analysoimalla pyrin hahmottamaan lehtien kuvamaailmaa eli sitä, millainen visuaalinen kokonaisuus muodostuu kunkin lehden käyttämistä tyypillisistä teemoista, käsityksistä ja tyyleistä.
Tutkimusmenetelmänäni käytän Riitta Brusilan (1997) luomaa valokuva-analyysin elikenttämallia, joka pohjautuu Hjelmslevin nelipaikkaiseen merkkiteoriaan. Aluksi luokittelen aineiston nelikentän avulla kuvien piktoriaalisten aiheiden eli kuvien hallitsevien pääaiheiden mukaan. Valitsen näistä luokista kaksi määrällisesti suurinta ja tarkastelen niissä tyypillisimmin käytettyjä valokuvan ideaalityyppejä eli valokuvallisten ilmaisukeinojen tyylejä.
Lehtien kuvamaailmat eivät eroa toisistaan niinkään piktoriaalisten aiheiden perusteella, sillä kaikissa lehdissä käytetään eniten elintarvike- ja kulutustavaravalokuvia sekä henkilövalokuvia. Sen sijaan erot muodostuvat ideaalityyppien käytössä. Kodin Kuvalehden kuvamaailmassa todellisuutta lähinnä siistitään simuloinnin ja estetisoinnin avulla. Kuukausiliitteen kuvamaailma on toisaalta realistinen ja toisaalta etenkin eliittiä kuvatessa erittäin estetisoiva. Men’s Health on kuvamaailmaltaan kaikkein fiktivisoi-vin eli kaukaisimpana realistisesta kuvaustyylistä. Koska aikakauslehdet ovat kaupallisia tuotteita, pyrkivät lehdet erottumaan kilpailijoistaan brandien avulla. Brandien eroista johtuen ovat myös kuvamaailmat erilaisia.
Tutkimusmenetelmänäni käytän Riitta Brusilan (1997) luomaa valokuva-analyysin elikenttämallia, joka pohjautuu Hjelmslevin nelipaikkaiseen merkkiteoriaan. Aluksi luokittelen aineiston nelikentän avulla kuvien piktoriaalisten aiheiden eli kuvien hallitsevien pääaiheiden mukaan. Valitsen näistä luokista kaksi määrällisesti suurinta ja tarkastelen niissä tyypillisimmin käytettyjä valokuvan ideaalityyppejä eli valokuvallisten ilmaisukeinojen tyylejä.
Lehtien kuvamaailmat eivät eroa toisistaan niinkään piktoriaalisten aiheiden perusteella, sillä kaikissa lehdissä käytetään eniten elintarvike- ja kulutustavaravalokuvia sekä henkilövalokuvia. Sen sijaan erot muodostuvat ideaalityyppien käytössä. Kodin Kuvalehden kuvamaailmassa todellisuutta lähinnä siistitään simuloinnin ja estetisoinnin avulla. Kuukausiliitteen kuvamaailma on toisaalta realistinen ja toisaalta etenkin eliittiä kuvatessa erittäin estetisoiva. Men’s Health on kuvamaailmaltaan kaikkein fiktivisoi-vin eli kaukaisimpana realistisesta kuvaustyylistä. Koska aikakauslehdet ovat kaupallisia tuotteita, pyrkivät lehdet erottumaan kilpailijoistaan brandien avulla. Brandien eroista johtuen ovat myös kuvamaailmat erilaisia.