PK-YRITYSTEN KIINAAN ETABLOITUMISEN HAASTEET
Karppinen, Anna-Kaisa (2012)
Karppinen, Anna-Kaisa
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yhä useammat suomalaiset yritykset päätyvät kansainvälistymisstrategioissaan valitsemaan Kiinaan etabloitumiskohteekseen - suurista haasteista huolimatta. Kiina on tunnetusti maa, jonka maantieteellinen laajuus, länsimaista poikkeava kulttuuri sekä politiikka aiheuttavat haasteita. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia suomalaisten pk-yritysten kohtaamia haasteita ja ongelmia Kiinan markkinoille etabloiduttaessa. Tavoitteena on myös selvittää kuinka jo etabloituneet yritykset ovat kohtaamistaan haasteista selvinneet.
Teoriatausta koostuu yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä, kansainvälistymisstrategian laadinnasta sekä Kiinan markkinoiden erityispiirteiden kuvaamisesta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluin. Aineistoa analysoitaessa käytettiin apuna aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia yritysten liiketoimintastrategioista Kiinassa sekä pk-yritysten kohtaamista haasteista Kiinan markkinoilla.
Tutkimuksen perusteella Kiinaan etabloituminen aiheuttaa haasteita suomalaisille pkyrityksille. Yrityksen perustamiseen liittyviä ongelmia ovat muun muassa toimivien suhteiden luominen tarvittaviin tahoihin. Ongelmia tuottavat myös henkilöstöön liittyvät asiat, kuten osaavan työvoiman saatavuus, työntekijöiden sitouttaminen ja motivoiminen sekä alati nousussa olevat palkkakustannukset. Kiinan valtio pyrkii vahvasti säätelemään ulkomaisten yritysten liiketoimintaa erilaisin lain ja määräyksin. Maantieteelliset erot myös standardien ja tullauskäytäntöjen osalta aiheuttavat ongelmia suomalaisille pk-yrityksille. Muita tutkimuksen perusteella havaittuja ongelmien aiheuttajia ovat IPR-oikeudet, Kiinassa yleisesti esiintyvä korruptio sekä liiketoimintakulttuurin ero länsimaiseen verrattuna.
Pienille ja keskisuurille yrityksille on suurimpana haasteena löytää tarvittavat resurssit Kiinan markkinaan ja liiketoimintakulttuuriin perehtymiseen. Yleisesti voidaan todeta, että pk-yrityksen etabloitumisprosessi kestää perusteellisen riskien arvioinnin ja markkinaan tutustumisen vuoksi kauemmin kuin suurella yrityksellä.
Teoriatausta koostuu yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavista tekijöistä, kansainvälistymisstrategian laadinnasta sekä Kiinan markkinoiden erityispiirteiden kuvaamisesta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluin. Aineistoa analysoitaessa käytettiin apuna aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia yritysten liiketoimintastrategioista Kiinassa sekä pk-yritysten kohtaamista haasteista Kiinan markkinoilla.
Tutkimuksen perusteella Kiinaan etabloituminen aiheuttaa haasteita suomalaisille pkyrityksille. Yrityksen perustamiseen liittyviä ongelmia ovat muun muassa toimivien suhteiden luominen tarvittaviin tahoihin. Ongelmia tuottavat myös henkilöstöön liittyvät asiat, kuten osaavan työvoiman saatavuus, työntekijöiden sitouttaminen ja motivoiminen sekä alati nousussa olevat palkkakustannukset. Kiinan valtio pyrkii vahvasti säätelemään ulkomaisten yritysten liiketoimintaa erilaisin lain ja määräyksin. Maantieteelliset erot myös standardien ja tullauskäytäntöjen osalta aiheuttavat ongelmia suomalaisille pk-yrityksille. Muita tutkimuksen perusteella havaittuja ongelmien aiheuttajia ovat IPR-oikeudet, Kiinassa yleisesti esiintyvä korruptio sekä liiketoimintakulttuurin ero länsimaiseen verrattuna.
Pienille ja keskisuurille yrityksille on suurimpana haasteena löytää tarvittavat resurssit Kiinan markkinaan ja liiketoimintakulttuuriin perehtymiseen. Yleisesti voidaan todeta, että pk-yrityksen etabloitumisprosessi kestää perusteellisen riskien arvioinnin ja markkinaan tutustumisen vuoksi kauemmin kuin suurella yrityksellä.