Discourses of Minorities in English Textbooks of the Upper Level of the Comprehensive School
Karpov, Emmi (2009)
Karpov, Emmi
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten erilaiset vähemmistöryhmät ovat edustettuina yläasteen englanninkielen Key English -tekstikirjasarjassa. Tutkielman hypoteesi oli, että vaikka kirjasarjassa on otettu huomioon englanninkielisen maailman monimuotoisuus ja monikulttuurisuus, vähemmistöryhmien osalta monimuotoisuutta ei ole huomioitu tarpeeksi, jotta niistä annettava kuva olisi realistinen. Kielten oppikirjoissa keskitytään usein valtakulttuureihin, ja tilanpuutteen vuoksi vähemmistöt jäävät pienemmälle huomiolle, jolloin niistä tehdään monoliittisia.
Tutkielman keskeisimpänä teoreettisena viitekehyksenä oli diskurssianalyysi. Kirjasarjan tekstit analysoitiin identifioimalla vähemmistöistä käytettäviä repertuaareja eli merkityssysteemejä käyttäen menetelmänä Eero Suonisen artikkeliin perustuvaa repertuaarianalyysia. Tekstien tutkimiseen käytettiin myös Teun A. van Dijk ym. artikkeliin perustuvaa diskurssianalyysin menetelmää, jolla tutkittiin teksteissä mahdollisesti esiintyviä ideologisia piirteitä. Tekstikirjasarjan kuvat analysoitiin sisältöanalyysin menetelmällä, joka perustui Catherine A. Lutzin ja Jane L. Collinsin tutkimukseen.
Hypoteesi toteutui osittain. Vähemmistöryhmät olivat monoliittisesti edustettuina siinä mielessä, että etnisten vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen diskurssit olivat hallitsevimpia, ja muiden vähemmistöjen edustus vähäistä. Etnisiä vähemmistöjä ja alkuperäiskansoja käsittelevät tekstit sisälsivät useita repertuaareja. Etniset vähemmistöt rakentuivat pääasiassa englanninkielisen maailman kulttuureihin integroituina ryhminä ja samaistumisen kohteena kirjasarjoja käyttäville oppilaille. Alkuperäiskansat sen sijaan rakentuivat eksoottisina ja mielenkiintoa herättävinä, joskin etäisinä, ryhminä. Ideologisia piirteitä esiintyi teksteissä melko vähän. Vähemmistöjen diskurssit toimivat pääosin oppimiseen kannustavina, monikulttuurisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjinä.
Parannusehdotukseksi todettiin negatiivisten ideologioiden välttäminen ja monipuolisuuden lisääminen vähemmistöjen edustukseen.
Tutkielman keskeisimpänä teoreettisena viitekehyksenä oli diskurssianalyysi. Kirjasarjan tekstit analysoitiin identifioimalla vähemmistöistä käytettäviä repertuaareja eli merkityssysteemejä käyttäen menetelmänä Eero Suonisen artikkeliin perustuvaa repertuaarianalyysia. Tekstien tutkimiseen käytettiin myös Teun A. van Dijk ym. artikkeliin perustuvaa diskurssianalyysin menetelmää, jolla tutkittiin teksteissä mahdollisesti esiintyviä ideologisia piirteitä. Tekstikirjasarjan kuvat analysoitiin sisältöanalyysin menetelmällä, joka perustui Catherine A. Lutzin ja Jane L. Collinsin tutkimukseen.
Hypoteesi toteutui osittain. Vähemmistöryhmät olivat monoliittisesti edustettuina siinä mielessä, että etnisten vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen diskurssit olivat hallitsevimpia, ja muiden vähemmistöjen edustus vähäistä. Etnisiä vähemmistöjä ja alkuperäiskansoja käsittelevät tekstit sisälsivät useita repertuaareja. Etniset vähemmistöt rakentuivat pääasiassa englanninkielisen maailman kulttuureihin integroituina ryhminä ja samaistumisen kohteena kirjasarjoja käyttäville oppilaille. Alkuperäiskansat sen sijaan rakentuivat eksoottisina ja mielenkiintoa herättävinä, joskin etäisinä, ryhminä. Ideologisia piirteitä esiintyi teksteissä melko vähän. Vähemmistöjen diskurssit toimivat pääosin oppimiseen kannustavina, monikulttuurisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjinä.
Parannusehdotukseksi todettiin negatiivisten ideologioiden välttäminen ja monipuolisuuden lisääminen vähemmistöjen edustukseen.