Ohjaajan roolit verkkokurssin keskustelualueella. Erot opettajan ja tuutorin toiminnassa
Kantola, Jenni-Maarit (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tarkastella ohjaajien rooleja verkkokurssien keskustelu-alueilla. Aineistona olivat Mediakasvatus- ja Johdatus viestintätieteisiin -verkkokurssien ohjaajien lähettämät viestit. Ohjaajia kursseilla oli yhteensä seitsemän. Heistä kolme oli opettajia ja neljä tuutoreita. Kurssit järjestettiin kahdessa eri verkkopohjaisessa oppimisympäristössä.
Verkko-ohjaajien rooleja selvitettiin kielen viestittämän toiminnan näkökulmasta. Toiminnan tarkastelu pohjautui puheaktiteoriaan, jonka mukaan ihmisen puheesta on erotettavissa puhejaksoja, joilla hän viestii tavoittelemaansa toimintaa. Puheaktien eritte-lemän toiminnan kautta mahdollistui ohjaajan rooliin kuuluvan toimenkuvan ja tehtävien määrittely. Vaikka tutkimuksen kohteena olivatkin kirjoitetut viestit, keskusteluun perustuva teoria soveltui hyvin menetelmäksi, koska verkkokeskustelussa pätevät pää-piirteittäin samat säännöt kuin suullisessa keskustelussa. Tutkimus toteutettiin luokitte-lemalla puhejaksot 22 toimintaa kuvaavaan luokkaan. Teoriapohjana luokitukselle oli Edmondsonin puheaktiluokitus. Lisäksi luokitusta täydennettiin aineistosta esiin nousevilla luokilla.
Puheaktien esiintymismäärät osoittivat, että verkkokurssien ohjaajilla oli kolme selkeää pääroolia verkkokurssien keskustelualueilla. Ohjaajien todettiin olevan kannanottajia, huomioijia ja tiedottajia. Ohjaajille kuuluivat keskeisesti aktiivinen kommentointi eli osallistuminen keskusteluihin sekä toimiminen organisaattorina. Opettajien ja tuutoreiden rooleja tarkasteltaessa selvisi, että tuutorit olivat pääroolien lisäksi kannustajia, kiit-täjiä ja toivottelijoita. Tulosten mukaan opettajat olivat virallisempia ja tuutorit taas opettajia empaattisempia ja tuttavallisempia ohjatessaan opiskelijoita. Tuutorit uskalsivat lisäksi antaa kritiikkiä tarvittaessa.
Tutkimus osoitti, että ohjaajien roolit ovat pääpiirteittäin samanlaiset kurssista riippu-matta. Pieniä kurssienvälisiä eroja rooleihin aiheuttivat sekä kurssilaiset että tilanteet kurssilla. Roolin muodostumiseen vaikutti myös ohjaajan persoona ja hänen tapansa viestiä itsestään. Myös verkkoympäristö ohjausympäristönä asetti rajoitteita ja vaati-muksia, kuten kannustuksen ja motivoinnin erityisen tarpeen.
Verkko-ohjaajien rooleja selvitettiin kielen viestittämän toiminnan näkökulmasta. Toiminnan tarkastelu pohjautui puheaktiteoriaan, jonka mukaan ihmisen puheesta on erotettavissa puhejaksoja, joilla hän viestii tavoittelemaansa toimintaa. Puheaktien eritte-lemän toiminnan kautta mahdollistui ohjaajan rooliin kuuluvan toimenkuvan ja tehtävien määrittely. Vaikka tutkimuksen kohteena olivatkin kirjoitetut viestit, keskusteluun perustuva teoria soveltui hyvin menetelmäksi, koska verkkokeskustelussa pätevät pää-piirteittäin samat säännöt kuin suullisessa keskustelussa. Tutkimus toteutettiin luokitte-lemalla puhejaksot 22 toimintaa kuvaavaan luokkaan. Teoriapohjana luokitukselle oli Edmondsonin puheaktiluokitus. Lisäksi luokitusta täydennettiin aineistosta esiin nousevilla luokilla.
Puheaktien esiintymismäärät osoittivat, että verkkokurssien ohjaajilla oli kolme selkeää pääroolia verkkokurssien keskustelualueilla. Ohjaajien todettiin olevan kannanottajia, huomioijia ja tiedottajia. Ohjaajille kuuluivat keskeisesti aktiivinen kommentointi eli osallistuminen keskusteluihin sekä toimiminen organisaattorina. Opettajien ja tuutoreiden rooleja tarkasteltaessa selvisi, että tuutorit olivat pääroolien lisäksi kannustajia, kiit-täjiä ja toivottelijoita. Tulosten mukaan opettajat olivat virallisempia ja tuutorit taas opettajia empaattisempia ja tuttavallisempia ohjatessaan opiskelijoita. Tuutorit uskalsivat lisäksi antaa kritiikkiä tarvittaessa.
Tutkimus osoitti, että ohjaajien roolit ovat pääpiirteittäin samanlaiset kurssista riippu-matta. Pieniä kurssienvälisiä eroja rooleihin aiheuttivat sekä kurssilaiset että tilanteet kurssilla. Roolin muodostumiseen vaikutti myös ohjaajan persoona ja hänen tapansa viestiä itsestään. Myös verkkoympäristö ohjausympäristönä asetti rajoitteita ja vaati-muksia, kuten kannustuksen ja motivoinnin erityisen tarpeen.