Intranet organisaation uutena sisäisenä viestintäkanavana. Tarkastelussa Atria Oy:n intranet
Kalliokoski, Merja (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Sähköiset viestintäkanavat ovat yleistyneet yritysten ja yhteisöjen sisäisessä viestinnässä. Yhä useammin yrityksissä tärkeimpiä viestintäkanavia ovat sähköiset kanavat; sähköposti ja intranet. Tämän tutkimuksen kohteena on intranet yrityksen viestintäkanavana, etenkin sen käyttöönottovaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää intranetiä käyttävien toimihenkilöiden ja johtajien näkemyksiä intranetistä osana viestintäjärjestelmää ja työn apuvälineenä, sen käyttötavoista, sisällöstä, käytettävyydestä ja ulkoasusta.
Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Atria Oy, jonka intranet oli ollut tutkimushetkellä käytössä kaksi kuukautta. Keräsin aineistoni yrityksen toimihenkilöiltä ja johtajilta www-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 221 vastaajaa, ja vastausprosentiksi tuli 50. Aineistoani käsittelen tilastollisesti ja lisäksi käytän sisällön erittelyä, jonka avulla luokittelen avointen kysymysten vastauksia.
Tutkimuksessa selviää, että intranet on yksi tärkeimmistä viestintäkanavista vastaajille. Sähköpostin jälkeen intranet on toiseksi tärkein tiedonlähde. Yli puolet vastaajista käyttää sitä päivittäin. Pääviestintäkanavaksi intranetiä ei kuitenkaan vielä haluta. Vastaajien mukaan intranet on hyvä lisä sisäiseen viestintään, mutta se ei saa syrjäyttää muita viestintäkanavia. Työn apuvälineeksi intranetin nostaa kolmasosa vastaajista. Suurin osa vastaajista pitää intranetiä hyvänä viestintäkanavana ja intranetin todetaan myös tehostaneen yrityksen sisäistä viestintää.
Intranetin sisältöjä yrityksessä käytetään vaihtelevasti ja näin ollen toiset sivut ja palvelut ovat suositumpia kuin toiset. Erilaiset tiedotteet ja puhelinluettelo ovat käytetyimpiä sisältöjä intranetissä. Intranetin käytettävyyttä pidetään suhteellisen hyvänä. Intranetiä on vastaajien mielestä helppo käyttää ja tietokin löytyy helposti. Hyvin harva vastaaja kaipasi koulutusta intranetin käyttöön. Myös intranetin ulkoasua vastaajat pitävät hyvänä. Intranet saa vastaajilta jonkin verran korjausehdotuksia, mutta kaiken kaikkiaan vastaajilla on positiivinen mielipide intranetistä.
Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Atria Oy, jonka intranet oli ollut tutkimushetkellä käytössä kaksi kuukautta. Keräsin aineistoni yrityksen toimihenkilöiltä ja johtajilta www-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 221 vastaajaa, ja vastausprosentiksi tuli 50. Aineistoani käsittelen tilastollisesti ja lisäksi käytän sisällön erittelyä, jonka avulla luokittelen avointen kysymysten vastauksia.
Tutkimuksessa selviää, että intranet on yksi tärkeimmistä viestintäkanavista vastaajille. Sähköpostin jälkeen intranet on toiseksi tärkein tiedonlähde. Yli puolet vastaajista käyttää sitä päivittäin. Pääviestintäkanavaksi intranetiä ei kuitenkaan vielä haluta. Vastaajien mukaan intranet on hyvä lisä sisäiseen viestintään, mutta se ei saa syrjäyttää muita viestintäkanavia. Työn apuvälineeksi intranetin nostaa kolmasosa vastaajista. Suurin osa vastaajista pitää intranetiä hyvänä viestintäkanavana ja intranetin todetaan myös tehostaneen yrityksen sisäistä viestintää.
Intranetin sisältöjä yrityksessä käytetään vaihtelevasti ja näin ollen toiset sivut ja palvelut ovat suositumpia kuin toiset. Erilaiset tiedotteet ja puhelinluettelo ovat käytetyimpiä sisältöjä intranetissä. Intranetin käytettävyyttä pidetään suhteellisen hyvänä. Intranetiä on vastaajien mielestä helppo käyttää ja tietokin löytyy helposti. Hyvin harva vastaaja kaipasi koulutusta intranetin käyttöön. Myös intranetin ulkoasua vastaajat pitävät hyvänä. Intranet saa vastaajilta jonkin verran korjausehdotuksia, mutta kaiken kaikkiaan vastaajilla on positiivinen mielipide intranetistä.