Psyykkiset kuormitustekijät ohjelmistotyössä. Johdon ja työntekijöiden käsitysten fenomenografinen analyysi
Kakkonen, Anne (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Suomalaisessa yhteiskunnassa ja taloudessa viime vuosikymmeninä tapahtuneet muutokset, kuten tiedon määrän kasvaminen ja uuden tekniikan kehittyminen, ovat synnyttäneet uusia, korkeampaa osaamista vaativia työtehtäviä ja uudeksi työntekijäryhmäksi ovat nousseet ns. tietotyöntekijät. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhden tietotyöntekijäryhmän, ohjelmistotyöntekijöiden, työn psyykkisiä kuormitustekijöitä. Ohjelmistoala valittiin tutkimuksen kohteeksi, koska työelämän viimeaikaisissa tutkimuksissa oli havaittu alan työntekijöiden kuormittumisen ja työuupumuksen määrän kasvua. Lisäksi nuorella toimialalla aiempien psyykkisiä kuormitustekijöitä koskevien tutkimusten määrä oli vähäinen.
Aihetta lähestyttiin sekä työntekijöiden omien kokemusten että johdon työntekijöiden kokemuksiin liittämien käsitteiden kautta. Tutkimusongelma muodostui kahdesta kysymyksestä. Ensinnäkin pyrittiin selittämään, eroavatko ohjelmistoalan työntekijöiden ja johdon käsitykset työntekijöiden työssä kokemista psyykkisistä kuormitustekijöistä. Toiseksi kysyttiin, eroavatko ohjelmistotyön ja samalla myös tietotyön psyykkiset kuormitustekijät aiemmista teoreettisista malleista. Tutkimusstrategiaksi valitun kvalitatiivisen tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kohdejoukon käsityksiä kyseessä olevasta ilmiöstä. Aineiston kerääminen tapahtui avoimin haastatteluin. Analyysin ja tutkielman taustalla vaikuttivat fenomenografisen lähestymistavan perusajatukset.
Johdon ja työntekijöiden psyykkisiä kuormitustekijöitä koskeneista käsityksistä löydettiin selkeitä laadullisia eroja. Keskeisimmät erot koskivat käsityksiä kuormittumisen aiheutumisesta, johtamisesta, ilmapiiristä, palkkauksesta, työn arvostuksesta sekä naistyöntekijöiden vaikutuksesta yrityksen ilmapiiriin. Ohjelmistotyön ja aiempien työn psyykkisiä kuormitustekijöitä koskevien mallien välillä ei sen sijaan havaittu merkittäviä eroja.
Aihetta lähestyttiin sekä työntekijöiden omien kokemusten että johdon työntekijöiden kokemuksiin liittämien käsitteiden kautta. Tutkimusongelma muodostui kahdesta kysymyksestä. Ensinnäkin pyrittiin selittämään, eroavatko ohjelmistoalan työntekijöiden ja johdon käsitykset työntekijöiden työssä kokemista psyykkisistä kuormitustekijöistä. Toiseksi kysyttiin, eroavatko ohjelmistotyön ja samalla myös tietotyön psyykkiset kuormitustekijät aiemmista teoreettisista malleista. Tutkimusstrategiaksi valitun kvalitatiivisen tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kohdejoukon käsityksiä kyseessä olevasta ilmiöstä. Aineiston kerääminen tapahtui avoimin haastatteluin. Analyysin ja tutkielman taustalla vaikuttivat fenomenografisen lähestymistavan perusajatukset.
Johdon ja työntekijöiden psyykkisiä kuormitustekijöitä koskeneista käsityksistä löydettiin selkeitä laadullisia eroja. Keskeisimmät erot koskivat käsityksiä kuormittumisen aiheutumisesta, johtamisesta, ilmapiiristä, palkkauksesta, työn arvostuksesta sekä naistyöntekijöiden vaikutuksesta yrityksen ilmapiiriin. Ohjelmistotyön ja aiempien työn psyykkisiä kuormitustekijöitä koskevien mallien välillä ei sen sijaan havaittu merkittäviä eroja.