Tiedonhakuprosessin kehittäminen tilitoimistossa
Kajalina, Ksenija (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkasteltu tiedonhankintaprosessien kehittämistä tilitoimistossa. Myös informaatioprosessin kehittämiseen on kiinnitetty huomiota. Informaatioprosessilla viitataan tässä työssä vain esimiehen ja henkilöstön väliseen tiedotusprosessiin, muut informaatioprosessin osa-alueet jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Yritys, jonka prosesseja tutkimuksessa tarkastellaan, on noin kymmenen hengen tilitoimisto. Työn tavoitteena on löytää toimivia ratkaisuja ja tuoda esille uusia ideoita tarkasteltavan yrityksen tarpeisiin. Tutkielmassa on käytetty hyödyksi pääasiassa alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleja, lisäksi työn tausta-aineistona on käytetty kandidaatintutkielmaani, jonka kirjoitin aiheesta ”Prosessien kehittäminen tilitoimistossa”.
Tutkielmassa on lähdetty liikkeelle prosessien kehittämisen teoriasta. Prosessinomistajiin ja –tiimeihin on kiinnitetty huomiota, samoin kuin prosessiomaiseen ajattelutapaan. Myös prosessijohtamisen yleisimmät koulukunnat on esitelty, samoin kuin liiketoimintaprosessien kehittämisen haasteet. Lisäksi informaatioprosessien ja tietojärjestelmien kehittämisen teoriaa on käyty pintapuolisesta läpi.
Tutkielmassa informaatioprosessi on kuvattu perusteellisesti toimintokaavion avulla, sen sijaan tiedonhankintaprosessia avattiin vuokaavion avulla. Tutkimuksessa tutkittiin myös tarkasteltavan organisaation johdon ja henkilöstön suhtautumista informaatio- ja tiedonhakuprosesseihin. Kehitysvaihtoehtoja pohdittaessa tultiin siihen tulokseen, että tiedon keskittäminen yhteen paikkaan on informaatio- ja tiedonhakuprosessien kehittämisen kannalta keskeisintä. Tutkielmassa esiteltiin muutamia tiedon keskittämisen mahdollistavia järjestelmiä. Yksi tärkeimmistä tutkimuksen tuloksista oli se, että keskittämällä tieto organisaatio voi säästää aikaa, tehostaa omaa toimintaa ja pitää niin henkilöstö kuin asiakkaatkin tyytyväisinä.
Tutkielmassa on lähdetty liikkeelle prosessien kehittämisen teoriasta. Prosessinomistajiin ja –tiimeihin on kiinnitetty huomiota, samoin kuin prosessiomaiseen ajattelutapaan. Myös prosessijohtamisen yleisimmät koulukunnat on esitelty, samoin kuin liiketoimintaprosessien kehittämisen haasteet. Lisäksi informaatioprosessien ja tietojärjestelmien kehittämisen teoriaa on käyty pintapuolisesta läpi.
Tutkielmassa informaatioprosessi on kuvattu perusteellisesti toimintokaavion avulla, sen sijaan tiedonhankintaprosessia avattiin vuokaavion avulla. Tutkimuksessa tutkittiin myös tarkasteltavan organisaation johdon ja henkilöstön suhtautumista informaatio- ja tiedonhakuprosesseihin. Kehitysvaihtoehtoja pohdittaessa tultiin siihen tulokseen, että tiedon keskittäminen yhteen paikkaan on informaatio- ja tiedonhakuprosessien kehittämisen kannalta keskeisintä. Tutkielmassa esiteltiin muutamia tiedon keskittämisen mahdollistavia järjestelmiä. Yksi tärkeimmistä tutkimuksen tuloksista oli se, että keskittämällä tieto organisaatio voi säästää aikaa, tehostaa omaa toimintaa ja pitää niin henkilöstö kuin asiakkaatkin tyytyväisinä.